Minden palack tündérmese
Minden palack tündérmese – avagy egy szekszárdi családi pincészet és egy spanyol dizájner közös, egyéves munkájával megszületett, új címkesor, új arculat az életfával nyit új fejezetet a Vida Borbirtoknál. Az életfa pedig egyszerre jelnti a tudást, a bölcsességet, a szépséget. Nem először mutatunk be új grafikai megoldásokat, csokoládépapírok vagy borcímkék területén, és azt kell modndanom, lenyűgöző, ahogy a XXI. századi európai grafikusok szeretik a munkájukat! Fantasztikus kóstolón és címkebemutatón vehettem részt a budapesti Ritz-Carlton Hotelben.
Mi újság Vidáéknál?
2011-ben a magyar borvilág Vida Péterre figyelt, hiszen abban az évben nyerte el az Év Bortermelője címet. Utána egy csendesebb időszak következett, ami alatt azonban a család nem pihent.
A háttérben fontos döntéseket hoztak, és dűlőiket már ennek szellemében telepítették újra. Így majdnem három évtized után végre olyan szőlőültetvények állnak rendelkezésükre, melyek segítségével megmutathatják az igazi szekszárdi borvidéket.
Mára kompromisszumok nélkül tudnak borokat készíteni, amiket a boltok polcaira, a magyar csúcsgasztronómiába, illetve az egyre növekvő nemzetközi piacra szánnak.
Címkeváltás
Xavier Bas a legismertebb és nemzetközileg is jelentős dizájner Spanyolországban, aki több, mára ikonikussá vált márka létrehozását segítette.
− Munkáinak egytől-egyig lelke van, pont, mint a mi borainknak. Személyes találkozásunk alkalmával dőlt el, hogy Xavier-nek kell megterveznie az új címkéinket. Úgy éreztem, ő az, aki a legjobb partner a boraink történetének elmeséléséhez – indokolta ifj. Vida Péter, hogy miért esett a választás a spanyol tervezőre.
A borász hozzátette: az első hónapokban szinte rezzenéstelen arccal ballagott a tőkék között a művész, figyelte a dűlőkben, a pincészetben a munkát. A barcelonai származású grifikus az Életformának azt nyilatkozta, hagytam, hogy mint egy menyasszonyt elkpáráztassanak, és ez sikerült is!
− Megnyert a család szellemisége, elhivatottsága. Kezdetben csak figyeltem. Nálunk a családban nem volt borász, de édesanyám francia származású, és a családi ünnepeken mindig hozott egy üveg bort… Úgy tartotta a kezében, mint egy igazgyöngyöt − mesélte a művész.
Szinte napra pontosan egy évig, januártól januárig tartott a közös munka, ezalatt a grafikus ellátogatott Szekszárdra, hogy személyesen megismerje a Vida családot, bejárja a dűlőket, helyben kóstolja meg a borokat, és megértse a szekszárdiságot.
− Azt szeretnénk elérni, hogy mindenki megértse, hogy az elegáns, kedves borok az igazi szekszárdi borok. Ehhez Xavier személyében olyan embert találtunk, aki a saját területén épp olyan elhivatott, mint mi vagyunk − mesélte Vida Péter.
Minden új
Új ruhát kaptak a borok, de emellett a teljes Vida-arculat és a logó is megváltozott. A mennyiség helyett mindig is a minőségre törekedtek, és ez most egy még letisztultabb termékskálában is megnyilvánul.
Az alap, üzletekbe szánt, úgynevezett „tündér-borok” jó ivású, légiesen könnyed, populáris kategóriát képviselnek, amit egyből bárki könnyedén megszeret. A termőhelyen alapuló, Szekszárd palackba töltött sorozatot tartják az igazi borvidéki üzenetnek, amelyben egy kadarka, egy kékfrankos és egy bikavér kapott helyet, hiszen ezek tükrözik leginkább az eleganciát és a szekszárdi terroirt. A pincészet csúcsborát pedig természetesen továbbra is a kizárólag a legjobb évjáratokban készülő La Vida házasítás jelenti.
Bonsai Szekszárdon
A borok közül a kadarka kapta a legmeglepőbb címkét. Ennek a bornak érdekes története van, és aztán ezt Xavier továbbfűzte a tervezés során. Évekkel ezelőtt a család japán kereskedője látogatott el a birtokra, és a bor kóstolása után az ültetvényt is látni szerette volna; ő nevezte egyből bonsainak a közel 100 éves, göcsörtös törzsű kadarkatőkéket.
− Egy 1920-as kadarkaültetvény ritka dolog, és önmagában is érték. Szinte le kell térdelni előttük a művelésükhöz, akár szó szerint is, hiszen régi, úgynevezett bakművelésű tőkékről van szó. Az illusztráció – amin egy bonsai fa és egy szőlőtőke keveredik – alapja is az az érzés, hogy a szőlő bölcsessége még akkor is nagyobb, mint az emberé, ha ténylegesen nem is magasodik fölé – meséli az alapító, idősebb Vida Péter, hogy mi ihlette a kadarka címkéjét.
Érdekeség még, hogy a grafikus maga látta meg a tőkék között azt a gyümölcsfát, amit telefonjával azonnal lefényképezett, és indította el a tervezés útján, és ezt vitte, sőt viszi magával ma is mindenhová…
Hozzászólás zárolva.