Facebook hozzászólás
58

Mire figyeljünk nagyobb létszámú iroda kialakításánál?

Egy nagyobb létszámú iroda kialakítása több szempontból is nehéz feladat lehet, hiszen nemcsak azt kell eldöntenünk, hogy milyen színűre fessük a falakat vagy hogy padlószőnyegeket válasszunk-e laminált padló helyett, hanem azt is, hogy hogyan rendezzük el a teret a dolgozói igényeknek megfelelően. A tökéletes kialakításhoz a tervezésen át vezet az út, így első feladatunk az lesz, hogy átgondoljuk, csapatunk felépítését figyelembe véve milyen elrendezés az ideális cégünk számára.

Egy jó iroda ismérvei

Ha egy átlagos irodát veszünk alapul, elmondhatjuk, hogy a legfontosabb tényező a precíz munkavégzés támogatásához a megfelelő nagyságú mozgástér biztosítása a dolgozóknak. Egy szűk helyen való folyamatos munka frusztrációt okozhat, hiszen ilyenkor megvan az esélye, hogy úton-útfélen nekimegyünk valaminek, megsebesítjük magunkat vagy lelökünk valamit, emellett pedig a bezártság vagy a túlzsúfoltság érzete is megnőhet, amely negatívan hat a produktivitásra.

Egy alapvető komfortérzetet tehát mindenképp biztosítanunk kell ahhoz, hogy dolgozóink eredményesek lehessenek. A megfelelő térelosztás mellett így fontos, hogy környezetük precíz, de barátságos legyen, valamint hogy fő szükségleteiket is könnyedén és kényelmesen ki tudják elégíteni. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy túlzásokba kell esnünk, meg kell húznunk a határokat, viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy ha a dolgozóink optimális környezetben végezhetik feladataikat, akkor eredményesebbek lesznek. És az ő eredményeik a mi eredményeink is.

Mi változik több fő esetén?

A fent említett alapok nagyobb létszám esetén is érvényesek, hiszen továbbra is fontos, hogy az irodisták asztala megfelelő távolságra legyen egymástól, valamint az alapvető komfortérzet biztosítása sem maradhat el. Viszont több személy esetén több szempontot kell figyelembe vennünk az elrendezés során. Nézzük, melyek ezek!

Megfelelő elhelyezés

Az adott munkaterületek tagjait mindenképp egymás közelében kell elhelyeznünk, hiszen feladataik összefonódnak, sokat kommunikálnak egymással. Emellett azonban azt is figyelembe kell vennünk, hogy a különböző munkacsoportok milyen kapcsolatban vannak egymással. A szorosan együttműködő alosztályok esetén például szintén célszerű a közeli elhelyezés.

Zavaró hangok kiiktatása

Mivel egy nyitott területen több dolgozó is tartózkodik, így oda kell figyelnünk a hanghatásokra is. Sokak számára zavaró lehet a folyamatos zsibongás, így érdemes beiktatnunk különböző térelválasztó elemeket, valamint biztosíthatunk vezetékes telefonokat az egyszerűbb, halkabb kapcsolattartás érdekében. Ezek mellett pedig érdemes az iroda berendezéseit is ennek megfelelően megválasztanunk.

A padlószőnyegek lerakása például tökéletes megoldás, a guruló, csúszkáló székek hangjának tompítására. Emellett csendes sarkokat is kialakíthatunk, ahova elvonulhat a dolgozó a hangzavartól, valamint megfelelő helyet kell biztosítanunk az online és offline meetingek lebonyolításához is.

Jó látási viszonyok biztosítása

A fényviszonyok is nagyban befolyásolhatják a teljesítményt, hiszen tompább fényben a látási viszonyok is romlanak, emellett pedig sokakra álmosító hatással lehet. Fontos, hogy mindenkihez azonos mértékben jusson el a fény, ezért az iroda méreteinek megfelelő lámpákat kell választanunk, és a megfelelő erősségű izzókat kell beszereznünk hozzá. Ha pedig ezt nem tudjuk megoldani, asztali vagy állólámpákkal orvosolhatjuk a helyzetet.

Egészség mindenekelőtt

Elengedhetetlen az egészség megőrzésére való odafigyelés is, így a munkakörnyezetnek támogatónak kell lennie ebből a szempontból is. A dolgozók szűkebb munkaterének mindenképp meg kell felelnie az egyéni igényeiknek, melyeket támogathatunk többek között megfelelő méretű ergonomikus irodaszékekkel, állítható íróasztalokkal, monitorokkal, kényelmes egerekkel, szemkímélő monitorbeállításokkal vagy szemüvegekkel. Emellett a megfelelő oxigénellátást is biztosítanunk kell, hiszen friss levegő nélkül nincs friss agy. De a mindenki számára elfogadható hőmérsékleti viszonyokra is törekednünk kell.

Letisztult, de élhető környezet

Az irodának mindezek mellett professzionálisnak is kell maradnia. Így nem szabad semmiképp túlzsúfolnunk, figyelnünk kell arra, hogy szükségtelen elemeket ne halmozzunk fel, valamint hogy a megjelenés letisztult maradjon. Ez természetesen nem az jelenti, hogy kerülnünk kell az élénkebb színek használatát – sok szín van mely motiválóan hat vagy serkenti az agyműködést – csupán figyeljünk oda olyan apróságokra, mint például, hogy a padlószőnyegeknek ne legyen túl kacifántos, figyelemelterelő a mintája, színvilága.

Dekoráció – mit és hogyan?

Némi dekorációra természetesen szükségünk lesz az irodában, hogy dolgozóink ne egy semleges, ingerszegény környezetben töltsék idejük nagy részét. Azonban nem szabad túlzásba vinni a dekorelemek kihelyezését. Kitehetünk például néhány egyszerű képet, azonban figyelnünk kell arra, hogy ezek ne tereljék el túlságosan a figyelmet a feladatokról. Növényekkel is feldobhatjuk a területet, hiszen a zöld környezet sokakra megnyugtatóan hat, így könnyebben kezelik a stresszhelyzeteket, ami számunkra is előnyös lehet. Emellett megengedhetjük néhány személyes tárgy elhelyezését is az íróasztalokon, azonban a túlzsúfoltság és a túlzottan otthonos környezet kialakítása kerülendő.

Összességében tehát arra kell törekednünk, hogy elhagyjuk a 20. században alkalmazott negatív elrendezési elveket, mint például az ingerszegény, gyárszerű vagy a monoton, fülkés kialakítást, és a 21. századi igényeknek megfelelő irodát hozzunk létre. A kialakításba fektetett munka mindenképpen meghozza a gyümölcsét, hiszen amellett, hogy dolgozóink produktívabbak és hatékonyabbak lesznek, az új munkaerő megszerzésében is segíthet egy szerethető munkakörnyezet.

 

 



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

STÍLUS

1 / 630

PÉLDA-KÉP

1 / 258

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!