Nagyon cool zölden a négy keréken
Most már tuti, érdemes elektromos autót venni! Ma már több európai országban is versenyképes alternatívái a benzin- és dízelüzemű járműveknek az elektromos autók – már ami a költségeket illeti! Ez derült ki az egyik ismert hazai autólízinges cég frissen kiadott jelentéséből. A 21 európai országot érintő kutatásból kiderül, hogy Magyarországon a legalacsonyabb az elektromos autók havi átlagos fenntartási költsége, és a kontinensen egyedülálló módon nálunk nem kell gépjármű, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket fizetniük az ilyen járművek tulajdonosainak.
Az elemzés megállapította, hogy több európai országban is egyre kevésbé költséges az elektromos autók fenntartása a hagyományos meghajtásúakéhoz képest. Van, ahol egyenesen olcsóbb is, ami ígéretes jele annak, hogy a villanyautók elterjedése általános trend lehet a közeljövőben.
A LeasePlan átfogó riportja 21 európai országban vizsgálta a kis- és közepes méretű autók fenntartási költségeit a vásárlást követő első 3 évben – évi 20 000 km megtétele mellett. A kutatás készítésekor a vállalat minden olyan költségtételt számításba vett, amely a különböző országokban felmerülhet ezzel kapcsolatban, így az üzemanyagot, az adókat, a biztosítást, a karbantartást és az értékcsökkenést is.
A Car Cost Index főbb megállapításai:
A gépkocsi-fenntartási költségek jelentősen eltérnek Európa különböző országaiban: Lengyelországban 448 euró, míg Olaszországban 761 euró havonta ez az összeg. Magyarországon 479 euró a havi átlag, egész Európában pedig 616 euró.
A GDP arányában vizsgálva az olasz, a finn és a belga autósoknak kerül a legtöbbe fenntartani az autót, míg ír, lengyel, magyar és svájci társaiknak a legkevesebbe.
Az elektromos autózás költségei jelentős szórást mutatnak Európában. Magyarországon a legalacsonyabbak, ahol a havi átlag 597 euró. Olaszországban ezzel szemben havonta 986 eurót kell erre fordítani, vagyis ott a legdrágább a villanyautó-használat.
Norvégia az egyetlen olyan ország, ahol az e-autók fenntartásának havi átlagköltsége (670 euró) mind a benzines, mind a dízelüzemű autókénál alacsonyabb (731 illetve 722 euró). Magyarországon az 597 eurós havi átlagos fenntartási költség – ami bár Európában a legalacsonyabbnak számít – a benzin (393 euró) és a dízel (405 euró) meghajtású járművekéhez képest is jelentősen magasabb!
Norvégiában a legdrágább hagyományos meghajtású járművet használni. A benzines autó fenntartása 731 euróba kerül havonta, míg a gázolajjal működőé 722 euróba. Ez mindkét esetben mintegy 200 euróval haladja meg az európai átlagot. A különbség elsősorban a benzin- és dízelüzemű gépkocsikat érintő magasabb adókból, illetve általában véve a magasabb megélhetési költségekből adódik.
Sok más európai országban az elektromos autók tulajdonosai többet adóznak. A villanyautó-tulajdonosok 131 eurónyi adót fizetnek havonta a magasabb beszerzési árak miatt. Ez jóval több, mint a benzines (104 euró) és a dízeles (108 euró) járművek használóinak átlagdíja. Nálunk azonban egyáltalán nem kell ezzel a tétellel számolni, ami az elemzésben résztvevő országok között egyedülálló. Ráadásul az elektromos járművek beszerzéséhez Magyarországon tavaly májusig maximum 1,5 millió forintos állami támogatást is lehetett igényelni.
Az e-autósok sokat spórolnak az üzemanyagon. Átlagosan 39 eurót költenek áramra havonta, szemben a benzines és dízeles autósokra jellemző havi 110 és 78 eurós üzemanyagköltséggel.
Romániában a legolcsóbb benzines autót használni. E gépkocsik fenntartásának havi költsége mindössze 353 euró az országban. A benzines autók után fizetendő gépjárműadó átlagos havi összege mindössze 50 euró, ami az európai átlag 48 százaléka. Románia után közvetlenül Magyarország a második a sorban: nálunk havonta 40 euróval kerül többe a benzines járművek fenntartása, az adó ugyanakkor több mint a kétszerese a román értékeknek. Amennyiben viszont lízingeljük a benzines vagy akár a dízeles autót, visszaigényelhetjük az ÁFA-t.
– Jó hír, hogy a villanyautók már több európai országban versenyképesnek számítanak költségszempontból is. Az elemzésből azonban egyértelműen látszik, hogy több fontos területen, így például a gépjárműadózás és a töltési infrastruktúra terén is mielőbbi törvényhozói intézkedésre van szükség ahhoz, hogy az elektromos járművek Európa-szerte működőképes alternatívát jelentsenek. Használatuk a klímaváltozás elleni harc egyik leghatékonyabb módja, és fontos, hogy mindenki megengedhesse magának a zöldebb megoldást – mondta Tex Gunning, a LeasePlan CEO-ja.
Havi fenntartási összköltség ország és üzemanyagtípus szerint:
Benzin | Dízel | Elektromos | |
Ausztria | €538 | €497 | €788 |
Belgium | €590 | €561 | €898 |
Cseh Köztársaság | €416 | €425 | €800 |
Dánia | €642 | €607 | €914 |
Egyesült Királyság | €538 | €535 | €719 |
Finnország | €630 | €637 | €955 |
Franciaország | €472 | €475 | €836 |
Görögország | €468 | €427 | €953 |
Hollandia | €604 | €686 | €705 |
Írország | €506 | €474 | €852 |
Lengyelország | €445 | €359 | €634 |
Magyarország | €393 | €405 | €597 |
Németország | €515 | €489 | €788 |
Norvégia | €731 | €722 | €670 |
Olaszország | €667 | €628 | €986 |
Románia | €353 | €363 | €890 |
Spanyolország | €477 | €476 | €952 |
Svájc | €557 | €516 | €800 |
Svédország | €631 | €568 | €770 |
Szlovákia | €442 | €416 | €955 |
Törökország | €492 | €519 | – |
Átlagosan | €536 | €523 | €819 |
Így vásárolunk mi – használt autókat!
Egyre tudatosabban választanak használt autót a magyarok egy friss felmérés szerint. Fontos a megbízhatóság és a praktikum a hazai használtautó-vásárlóknak. Többek között az autó szervizelőéletére és jelenlegi állapotára is fókuszál vásárláskor. De van itt még más érdekesség is…
Hozzászólás zárolva.