Alig van olyan iskolai osztály, ahol ne lenne érintett gyerek
Tanulási zavar: így segíthetsz szülőként a gyermekednek
Beszédértési nehézségek, lassú, akadozó olvasás, nehezen kivehető írás – a tanulási zavarok tünetei, melyek rengeteg gyermeket érintenek. A nehézségeket időben fel kell ismerni ahhoz, hogy a gyermek szakszerű segítséget kapjon. A Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia néhány tanácsát megfogadva a szülő is segíthet abban, hogy gyermeke sikerélményeket szerezzen az iskolában.
Mi az a tanulási zavar?
Tanulási zavarnak nevezzük, ha egy gyerek a kortársakhoz képest jelentős nehézségeket tapasztal az írás (diszgráfia), az olvasás (diszlexia) vagy a számolás (diszkalkulia) területén, és ennek hátterében nem igazolható más érzékszervi, neurológiai vagy pszichés probléma. Jól ismert jelenségről van szó, szinte nincs olyan iskolai osztály, ahol ne lenne egy-egy érintett gyermek.
A tanulási zavar jellegzetes megjelenési formája például a beszédértési nehézség, a betűk, a számok, a színek és a formák elsajátításának nehézsége, vagy az is, ha az olvasás akadozó, lassú, illetve, ha a gyermek írása nehezen olvasható. Figyelmeztető jel, ha a tanulás, az olvasás, az írás és a számolás során a gyermek szorong
– mondta el dr. Tárnok Zsanett, klinikai szakpszichológus, a Vadaskert Alapítvány igazgatója. Hozzátette: a nehézség felismerése után célszerű a pedagógussal, valamint a gyermekpszichiáter szakemberrel is konzultálni . „Mindez azért fontos, hogy elkülönítsük a tüneteket az ADHD, az intellektuális képességzavar jeleitől. Az erősségekre kell fektetni a hangsúlyt, így érhetnek el sikereket a diákok.”
Fontos kiemelni, hogy azok a gyermekek, aki kicsit másképp tanulnak, gondolkoznak, ugyanolyan sikeresek lehetnek az iskolában, mint kortársaik. A szülők is tudnak segíteni tanulási zavar esetén, ehhez a Vadaskert szakembere adott pár tanácsot.
- Koncentráljunk az erősségekre! Ha a gyermek kiemelkedő akár egy sportágban, művészetben vagy tantárgyban, próbáljuk buzdítani annak gyakorlására.
- Dicsérjük meg gyakran, ha jól teljesít vagy sikerült egy feladat elvégzése!
- Fejlesszük a szociális és érzelmi készségeit – éreztessük a gyermekkel, hogy velünk mindent megbeszélhet, hozzánk bizalommal fordulhat.
- Tervezzük meg a jövőt! A szülők és a tanulási zavarral élő gyermekek sokszor aggódnak a jövő miatt. Ösztönözzük a gyermeket az erősségei és lehetőségei kihasználására az érdeklődésének megfelelően.
A szakember figyelmeztetett: a probléma gyökere nem a gyermekek intellektuális képességeiben, akaraterejében vagy motivációjában keresendő.
Hozzászólás zárolva.