Télen is biztonságban – két keréken
Az igazi tél érkeztével jelentős csapadékmennyiségre, éjszakai fagyokra, csúszós utakra és ezzel összefüggésben a téli gumi, illetve szükség esetén hólánc használatra figyelmeztetik az autósokat. Vannak azonban, akiknek két keréken sem ér véget ilyenkor a szezon, és a kedvezőtlen idő dacára is útra kelnek motorral, robogóval, netán kerékpárral. A Groupama Biztosító most a két keréken közlekedők számára gyűjtött össze hasznos tanácsokat ahhoz, hogy baleset nélkül vészelhessék át a telet.
– Aki két keréken közlekedik télen, annak alapvető fontosságú a megfelelő közérzet, és erre általában senki sem gondol – kezdi egy fontos figyelmeztetéssel Kovács B. Róbert, a Groupama Tanpálya motoros vezetéstechnikai instruktora. – Minél jobban átfázunk, annál veszélyesebbé válik a téli két kerekűzés. Ennek oka, hogy éppen mikor a szokottnál is fokozottabb figyelemre lenne szükség, kevésbé tudunk a forgalmi helyzetekre koncentrálni, és mozdulataink is nehézkesebbé válnak, így a reakcióidő értékes tizedmásodpercekkel nőhet. –
A járművek „téliesítése” jelentős anyagi ráfordítással járhat: az alapvető kiegészítők, mint a kesztyű, a vízhatlan cipő és a derékmelegítő mellett érdemes kézzsákot, lábtakarót és túraplexit is beszerezni. Nagyobb kiadással jár, de sok segítséget jelenthet motorokon az ülés- és a markolatfűtés, vagy akár a fűthető ruházat.
– Mindemellett elengedhetetlen a láthatóságot segítő élénk színű sisak és kabát – hívja fel a figyelmet a szekértő. – Bizonyított, hogy a segítségükkel akár már 300 méterrel hamarabb észre lehet venni a közlekedőt. –
Természetesen nemcsak autók esetében fontos az abroncscsere: ha biciklire még nem is, motorokra már elérhetőek téli gumik.
– Kissé hidegebb, esős időben segíthetnek, de havas utakon való közlekedésre ezek sem teszik alkalmassá a járműveket – figyelmeztet az instruktor. – Ha egy autó kicsit megcsúszik, még lehet korrigálni, egy kétkerekűnél a jégen csúszás szinte kivédhetetlenül eséshez vezet. Tapasztalataink szerint ilyen esetekben 70-75%-os a valószínűsége a lábsérülésnek, hiszen a motorosok a stabilitásukat a lábukkal igyekeznek visszanyerni. –
A balesetek elkerüléséhez a motorok és kerékpárok esetében is kerülni kell a hirtelen pedál- és kormánymozdulatokat. A fékezést a megszokottnál hamarabb kell megkezdeni, a járművet pedig finomabban dönteni, nagyobb íven, és kisebb sebességgel kigyorsítani a kanyarokból.
Ha mégis megtörténik a baj? Az autókhoz hasonlóan a motorkerékpárokra is van kötelező biztosítás, a saját károk megtérítésére a Casco biztosítás nyújt fedezetet.
– Kerékpárokra ugyan nem kötelező biztosítást kötni, a Groupama Biztosító azonban erre is kínál megoldást. Lakásbiztosítása kiterjed az egy háztartásban élők kerékpáros baleseteire is, sőt a lakásbiztosítási csomagnak része a felelősségbiztosítás is, ami vonatkozik a kerékpár használójaként a másoknak okozott károkra is – nyilatkozta Szabó Imre, a Groupama Biztosító Szolgáltatási Centrumának vezetője. – Arról végképp kevesen tudnak, pedig télen nagyon hasznos, hogy kerékpárra is köthető casco biztosítás, amely már töréskárok ellen is véd – hívta fel a figyelmet a szakértő.
Hozzászólás zárolva.