Facebook hozzászólás

SZLOVÉN FILMNAPOK

Elég a lúzerségből

Három díjnyertes kortárs szlovén filmet láthat a közönség az október 10. és 12. közötti Szlovén Filmnapokon. Az immáron negyedik rendezvénynek – a hagyományoknak megfelelően – a budapesti Toldi mozi ad otthont.

Elég a lúzeségből, Eva Jesenovec, Kép: Zeljko Stevanić
Elég a lúzeségből, Eva Jesenovec, Kép: Zeljko Stevanić

A nyitófilm, az Elég a lúzerségből, az Y generáció nehézségeiről, útkereséséről beszél őszintén. a 29 éves Špela néhány éve diplomázott, de még nem tudott elhelyezkedni. Pályakezdőként mindenhol önkéntesként szeretnék őt először kipróbálni. A legjobb barátnői évekkel ezelőtt Nyugatra költöztek, és nem is akarnak visszatérni, Špela azonban makacsul kitart amellett, hogy itthon marad. Amikor a barátja is külföldön kap munkát, a lány lakás, munkahely és társaság nélkül marad. A film a 21. Vesna Filmfesztiválon megkapta a Legjobb nagyjátékfilm, a Legjobb forgatókönyv, valamint a Legjobb női mellékszereplő díját is. A vetítés után a nézők találkozhatnak a film rendezőnőjével, Urša Menarttal.

Következmények, Kép: sajtóanyag
Következmények, Kép: sajtóanyag

Darko Štante Következmények című alkotásában Andrej folyamatosan lóg a suliból, erőszakos viselkedését pedig már a szülei sem tudják kezelni. Mikor a rendőrséggel is meggyűlik a baja, a helyzet odáig fajul, hogy nevelőotthonba kerül, ahol hamar bebizonyítja, hogy mire képes. A Žele vezette nehézfiúkhoz csapódik, és azt hiszi, barátokra lelt, akik mellett biztonságban van, és akik elfogadják. Ám egyre keményebb ügyekbe keveredik, és egyre nehezebb döntéseket kell meghoznia. Mindeközben Andrej gondosan őrzi a titkát… A film a 21. Vesna Filmfesztiválon kiérdemelte a Legjobb rendező, a Legjobb szereplő és a Közönségdíjat is, valamint neki ítélték a 2018-as Jameson CineFest nagydíját, a 3000 eurós Zukor Adolf-díjat. (Ott Ok-okozat címen mutatták be a filmet.)

Játszom, Létezem, Kép: sajtóanyag
Játszom, Létezem, Kép: sajtóanyag

Végül Miroslav Mandić Játszom, létezem című munkájában amikor a fiatal színésznőnek tolvajt kell alakítania egy filmben, a valóságban is lopni kezd, kapcsolata az érte rajongó pincérsráccal pedig egyre ”filmszerűbbé” válik. Egy koldus szerepre való felkészülés során a színész hajléktalanszállókba jár, ahol miközben egyre jobban megismeri az ott élők életét, felébred benne a szabadság iránti vágy… A színész a tévés szappanoperában megszállottan követi a dívát, akibe szerepe szerint szerelmes, a nő azonban igyekszik meggyőzni arról, hogy a kamera előtti történéseknek semmi köze a magánéletükhöz. A film különlegessége, hogy játszik benne a két neves horvát művész, Goran Bogdan és Lana Barić.

Rajta! Ismerkedjünk a szlovén filmvilággal!

...``És zene nélkül mit érek én,``

Yehudi Menuhin 1976-ban, Kép: wikipedia
Yehudi Menuhin 1976-ban, Kép: wikipedia

„Szavakkal már nagyon sokszor visszaéltek, különösen a korunk társadalmában egyre növekvő tudatlanság következtében. A zene azonban továbbra is módot ad arra, hogy az emberek ma is megértsék egymást amikor az emberiségtől a múlt előítéletei távolabb állnak, mint valaha, de megerősödve kerülnek előtérbe azok az örök értékek, amelyek mindig részét képezték bármely nép minden művészi megnyilvánulásának.” Így fogalmazott Yehudi Menuhin hegedűművész 1975. október 1-jén Torontóban mondott beszédében, az első zenei világnapon.

Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

Receptek

CSALÁD

Felelőtlen szülő lennék? Most kiderül!

Aggódik gyermekei online-biztonsága miatt a szülők 84%-a világszerte, mégis a csemeték egész gyermekkora alatt átlagban mindössze 46 percet fordítanak arra, hogy az online…
1 / 140

DIVAT ÉS SZÉPSÉG

1 / 146

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!