Hírvivők
Alkalmi bélyegkisív kibocsátásával köszönti az önálló magyar postaigazgatás létrejöttének 150. évfordulóját a Magyar Posta. A hat bélyeget tartalmazó kisív 60.000 példányban, Domé Eszter grafikusművész tervei alapján az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt.-ben készült.
Üzenetet közvetíteni mindig is fontos feladat volt, ezért a postások az emberi történelem kezdetétől meghatározó szereplői a mindennapi életnek és a régmúltról szóló legendáknak. A magyarok már a honfoglaláskor jól működő hírtovábbító rendszert hoztak magukkal a Kárpát-medencébe, ami a következő évszázadokban a történelmi változások következtében folyamatosan átalakult, de alapvető szerepét, az üzenetek továbbítását mindig betöltötte. A ma is működő Magyar Posta Zrt. jogelődje az osztrák–magyar kiegyezésnek köszönhetően 1867. május 1-jén jött létre, a legalapvetőbb, közös keretek fenntartása mellett önálló, nemzeti közintézményként, Magyar Királyi Posta néven. A magyar postaigazgatás története és az általa ellátott tevékenységi kör szorosan összefügg az elmúlt másfél évszázad történelmi eseményeivel, az egyre gyorsuló ipari és technológiai fejlődéssel, a társadalmi és gazdasági változásokkal és az ezekre adott válaszokkal. A jubileumi kisív az időszak jellegzetes szállítójárműveit mutatja be.
A felső sor első bélyegén egy olyan lófogatú csomagkézbesítő kocsi látható, amelyet a vasúttal el nem látott területeken postaszállításra, a nagyvárosokban levélgyűjtésre és csomagkézbesítésre a kezdetektől, egyre csökkenő mértékben (Budapesten 1958-ig) használtak.
A Magyar Királyi Posta a világon elsőként 1897-1900 között folytatott kísérleteket a postai szállítószolgálat motorizációjának megvalósítására, aminek egyik eredménye az 1900-1925 között üzemeltetett Csonka János-féle motoros tricikli, ami a második bélyegen tekinthető meg.
A harmadik bélyegkép Csepel kerékpárokon dolgozó postások munkába indulását ábrázolja. A kerékpár mint közlekedési eszköz az 1890-es évek óta része a postaszállító, azon belül is elsősorban a kézbesítő szolgálatnak.
Az alsó sor első bélyege a mozgópostát és a motorkerékpárt mutatja be. A XIX. század közepétől a vasút rohamos terjedése miatt a posta is felhasználta ezt a szállítási módot: a nagy távolságra menő, nagy mennyiségű és terjedelmű küldeményeket vasúton továbbította – az 1863 és 2004 között létező mozgóposta a postai szállítószolgálat gerincét képezte. A bélyegen egy négytengelyes, az 1930-as évektől használt kocsi látható, ami még 1945 után is futott. 1926-tól kezdve a levélgyűjtési feladatokat a motoros tricikliktől átvették az oldalkocsis motorkerékpárok. Az alsó sor első bélyegének előterében az 1960-as évektől a táviratkézbesítő-szolgálatot ellátó 125 cm³-es, a hazai ipar által gyártott Danuvia motorkerékpár tekinthető meg.
A második bélyeg főmotívumaként egy ma már emblematikusnak számító, az 1961-től 1993-ig állományban lévő, az egykori Német Demokratikus Köztársaságban gyártott, különféle feladatokra használható Barkas gépkocsi szolgált. A bélyegkép hátterében a postai légi szállításra utaló repülőgép látható. A harmadik bélyeg egy Nissan ENV 200 villamos hajtású gépjárművet mutat be, amit 2016 decemberétől mobilpostai és csomagkézbesítési feladatokra állítottak forgalomba. A kisív keretrajzának alapját a másfél évszázad címereiből, logóiból, illetve postai telep- és kiszolgálóhelyekből álló montázs képezi.
(Források: postamuzeum.hu; dapta.hu; mimicsoda.hu; wikipedia.org)
Hozzászólás zárolva.