Hol élünk mi? Hogy élünk mi?
Egyre több aludobozt gyűjtünk szelektíven, de még így is le vagyunk maradva! Magyarország alumíniumdoboz újrahasznosítási mutatói még az uniós átlag felét sem éri el!
Míg az Európai Unióban átlagosan tízből több mint hét aludobozt gyűjtenek vissza szelektíven és hasznosítanak újra, addig Magyarország a nagyjából 30-50%-os visszagyűjtési arányával a sereghajtók között van, így jelentősen le vagyunk maradva az aludobozok visszagyűjtésének éllovasaitól, a 98%-os rátával rendelkező Belgiumtól, vagy a 91%-os arányt képviselő Svájctól. Mivel itthon jelenleg 800-900 millió dobozt használunk fel évente, ezért rá kell kapcsolnunk, ha aktívan részt szeretnénk vállalni a közös európai küldetésben. A cél ugyanis az, hogy 2025-ig az értékes aludobozok visszagyűjtési aránya 75%-ra emelkedjen az EU minden országában.
Zöld fényben látjuk magunkat
Egy korábbi Eurobarometer felmérés szerint, amely az európai polgárok a hulladékgazdálkodás és erőforrás-hatékonysággal kapcsolatos hozzáállását vizsgálta, a magyarok 98%-a gondolja úgy, hogy az erőforrások hatékony hasznosítása fontos az EU országai számára. Bár a magyar válaszadók 89%-a vélte úgy, hogy az országban túl sok hulladék keletkezik, addig 65%-uk úgy gondolja, hogy nem dob sokat a szemetesbe. Noha a magyar válaszadók 68%-a állította, hogy szelektíven gyűjti otthon a fémdobozokat (beleértve az alumíniumdobozokat is), de ez nagyon messze van az olyan nyugat-európai országoktól; így Belgium lakosainak 94%-a, Németország lakosainak 84%-a, vagy a francia polgárok 82%-a gyűjtött otthon szelektíven. Ráadásul nyugati szomszédunk, Ausztria is jobban teljesített nálunk, ott a megkérdezettek 90%-a gyűjtötte a végtelen alkalommal újrahasznosítható aludobozokat szelektíven.
Legyen könnyen elérhető, és még pénzt is kapjunk érte
A felmérés szerint a magyarokat két dologgal lehet hatékonyan az újrahasznosításra ösztönözni: a megkérdezettek 45%-a a könnyű hozzáférhetőséget, 42%-uk pedig a pénzügyi motivációt emelte ki. A házhoz menő szelektív gyűjtési rendszer már működik, és a Returpack Kft. által üzemeltett automatahálózat mindkét tényezőt figyelembe véve funkcionál. Az országosan majd 200 helyen, elsősorban szupermarketekben elhelyezett automaták könnyen megközelíthetők, és a használatukkal még pénzt is kaphat a zölden gondolkozó felhasználó.
A közelmúltban elindított, elsősorban a fiatal felnőtteket megcélzó DOBD BE MAGAD kezdeményezés is az alumíniumdobozok újrahasznosításának fontosságára és a visszaváltó automaták használatára kívánja felhívni a figyelmet.
– Kiemelkedően fontos, hogy mindennapi életünk részévé váljon a szelektív gyűjtés, így az aludobozoké is. Egy duplán értékes nyersanyagról van szó, ezért fontos, hogy egy idő után természetes cselekedetként gondoljunk arra, hogy szelektíven gyűjtjük, és újrahasznosítjuk az aludobozokat, amelyeket a körkörös gazdaságban tartva energiát és pénzt spórolhatunk meg. – mondta Duma László, a Returcom Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. – A jelenlegi kezdeményezésünkkel is az a célunk, hogy a fiatal felnőttek és a felnőttek számára is megmutassuk, hogy a környezettudatosság milyen pozitív eredményeket hozhat az életükben rövid és hosszú távon egyaránt – tette hozzá az ügyvezető igazgató.
Hozzászólás zárolva.