Idén is lesz Karácsony
Az eddigi felmérések alapján elmondható volt, hogy az európai vásárlók nagy része pesszimista nézeteket vallott a gazdaságról, illetve saját vásárlóerejéről. Az idei felmérés azonban más adatokat mutat: 2006-ban a megkérdezettek közül kevesebben és kevésbé látták borúsan a helyzetet, mint az elmúlt években.
Ez a pozitív hozzáállás kedvez az év végi költekezésnek: az európai vásárlók mintegy 86%-a nagy ünneplést tervez karácsonyra, illetve az adott ország hagyományos év végi ünnepére.
A felmérés azonban erőteljes szegmentációt mutat és 3, jól elkülöníthető ország-csoportot rajzol ki:
1. A virágzó európai gazdaságok (Írország, a skandináv országok, Spanyolország és az Egyesült Királyság) fogyasztói, illetve a feltörekvő országok (Oroszország, Ciprus és Dél-Afrika) új középosztálybeli fogyasztói mind a vásárlás fokozását tervezik +6 és +18% közötti mértékben.
2. A német és olasz vásárlók egyértelműen a legpesszimistábbak, és lényegesen kevesebbet terveznek költeni: -6%.
3. Az utolsó csoportba tartozik minden olyan ország, ahol a tétovázás és bizonytalanság a domináns vásárlói hozzáállás, ennek eredménye a -1% és +2% közötti óvatos tervezett költekezés.
Ajándéközön
A felmérésben, szereplő országokban karácsonyi ajándékokra szánt átlagos összegek a 2005-ös 650 euróról 2006-ra 662 euróra nőhetnek. Még mindig az írek a nagy költekezők a háztartásonkénti több mint 1300 euróval.
A karácsonyi költségvetés legnagyobb részét mindenütt ajándékokra költik. Az Európa, Közel-Kelet, Afrika régióban az egy háztartásra jutó ajándékok száma 9 és 18 között alakul. Európában az alacsony születésszám nem kedvez a gyermekeknek szánt ajándékok számának: a legtöbb ajándékot a rokonsághoz tartozó felnőtteknek vásárolják.
Amit ma megvehetsz, ne halaszd holnapra
Európában mindenütt a tömött bevásárlóközpont a karácsonyi ünnepek legfrusztrálóbb jellegzetessége. A csak erős könyökmunkával áthatolható tömegben történő ajándékvásárlás helyett a fogyasztók idén nem vártak az utolsó pillanatig, hanem már novemberben elkezdték a bevásárlást.
Idén a fogyasztók várhatóan az Internetet is felhasználják majd ünnepi bevásárlásaik során; a világháló mára a fogyasztók mintegy 38%-a számára kínál beszerzési lehetőséget. A leggyakrabban on-line vásárolt termékek a CD-k, a DVD-k és a könyvek.
Az egyre fokozódó verseny miatt a karácsonyi ünnepi időszak a „precíziós” kiskereskedelem szükségességéről szól. A felmérés tanúsága szerint a kereskedők sikere a testreszabott ajánlatokban rejlik, mert a fogyasztók ebben az időszakban elvárják a megkülönböztetett bánásmódot: sokkal több tanácsra van szükségük, hogy átsegítsék őket az ajándékok kiválasztásának nehézségein.
Hozzászólás zárolva.