Most ő néz le a vászonról: először készült mozi Adolph Zukorról
A világon elsőként, fiatal magyar alkotók készítettek filmet a Paramount filmstúdió alapítójáról, a magyar származású Adolph Zukorról. A 25 DOLLÁR című rövidfilm a 70. cannes-i filmfesztiválon (május 17-28.) debütál a szakma előtt. Az egyedi megközelítésű mozit Cannes mellett a legjelentősebb nemzetközi filmfesztiválokon is bemutatják. A 25 DOLLÁR című alkotással újabb magyar rövidfilm készül meghódítani a világot. A fiatal filmesek egy legenda születésének jubileumát is szeretnék előkészíteni, ugyanis jövőre lesz 130 esztendeje, hogy Adolph Zukor, a filmipar megálmodója, a Borsod megyei Ricséről 1888-ban kivándorolt Amerikába.
Először készült film az egyik legnagyobb filmvállalat, az idén 105 éves Paramount Pictures magyar származású alapítójáról, Adolph Zukorról. A 25 DOLLÁR produkciója előtt nem forgattak még a filmmogulról, pedig valójában neki köszönhetjük a hosszúfilmek térhódítását. A 25 DOLLÁR Jimy J. Hollywood rendező, Csősz Boglárka színművész-producer, Mayer Zoltán többszörös Aranyszem-díjas operatőr és Borbás Edina forgatókönyvíró különleges, hiánypótló és világszínvonalú alkotása a 70. cannes-i filmfesztiválon debütál a szakma előtt, az úgynevezett „Short Film Corner” szekcióban.
A következő hónapokban a film szinte minden neves nemzetközi fesztiválon bemutatkozik majd: Amerikában a Palm Spring-i filmes seregszemlén, Japánban a tokyoi ShortShort fesztiválon és Kanadában a Calgary filmfesztiválon is. A magyarországi premierre őszig várnunk kell.
A 25 DOLLÁR producere, a filmben színészi szerepet is vállaló Csősz Boglárka azt mondtza: egy legendát ébresztettünk fel.
– A film annak a sikertörténetnek a szimbóluma, ahogyan egy árva fiú a kabátjába varrt teljes vagyonával, 25 dollárral Amerikába érkezve képes lépésről lépésre életre kelteni a korábban még elképzelhetetlennek tartott egész estés film intézményét. A mai napig egyetemeken tanítják azt az üzleti modellt, amellyel megteremtette Hollywood jól működő gépezetét. –
Az Apám beájulna és a Szép Magyarország című magyar mozikból is ismert színművésznő szerint a film nem cukormázas tündérmese, az alkotók a nehezebbik útját választották a tiszteletadásnak.
– A döntések, a konfliktusok vagy éppen a siker pillanatai mindvégig a filmben szereplő szoba falán túl zajlanak. Jimy J. Hollywood, a szintén Borsodból származó rendező egyedi és drámai oldalról kívánta megközelíteni a témát: a szomszéd oldaláról – mondta a film producere.
A főszereplőt, az olasz Paolot játszó szomszéd (Adorjáni Bálint, a Radnóti Színház színésze) a hallgatózás rabjává válik. Saját életén túlnő a falon túli világ figyelése, míg ő maga lassan elsorvad. A romantikus képi világ mögött meghúzódó dráma többrétegű, és talán első nézésre nem is lehet minden rétegét érzékelni.
A rendező, Jimy J. Hollywood évek óta szerette volna filmre vinni Adolph Zukor történetét.
– Sohasem értettem, hogy a filmipar egyik legnagyobb alakjáról eddig miért nem született film, az élete ugyanis hihetetlenül inspiráló. Úgy érzem, ezzel a filmmel megtaláltam azt az irányt, amely nem ál-dokumentumfilm, hanem valódi dráma. Egy teljesen más nézőpontból közelítjük meg a történetet, amely igazán különlegessé teszi ezt az amúgy sem mindennapi sztorit. Ez az alkotás egyértelműen arra hivatott, hogy Magyarországon és világszerte egyaránt ráirányítsa a figyelmet a magyar származású film mogulra. Bármilyen nagyra is nőtt a Paramount Pictures, és bármilyen komoly alapokat is tett le a hollywoodi filmiparban Adolf Zukor, a Ricséről elindult világfi emlékét őrizni kell, és példáját megosztani a fiatal generációkkal. Bízunk benne, hogy a 25 DOLLÁR puszta léte alkalmat kínál arra, hogy minél több fórumon beszélhessünk Adolph Zukorról és üzenetéről a mai modern filmvilág számára – emelte ki a rendező.
A rövidfilmet 2016-ban rekordidő alatt forgatták le Hódmezővásárhelyen: a stáb négy héten át feszített tempóban dolgozott, hogy a Csongrád megyei gyártelepre varázsolja az 1920-as évek Hollywoodját. A filmipar merész megálmodójának emléket állító mozi stábjához olyan művészek csatlakoztak, mint Grósz Arthur Valentin zeneszerző, Ubrankovics Júlia színművésznő, Mikó István és Epres Attila színművészek.
A hang utómunkákban pedig – ami a film dramaturgiailag legsúlyozottabb pontja – Kiss Dániel hangmérnök és az amerikai VOXX hangstúdió működtek közre.
A forgatáson és az utómunkában dolgozó nagy múltú művészek és tehetséges alkotók egyaránt a film szerelmesei, elkötelezettek annak sokrétű mondanivalója iránt, és mindez egyben teszi azt valódi közönségsikerré. A kritikusok – akik már zárt vetítésen láthatták a rövidfilmet – úgy vélik méltó alkotás született Adolph Zukor példa értékű életútjának kezdeti szakaszáról, mely igazi motiváló erőként szolgálhat a fiatal generáció számára.
Hozzászólás zárolva.