Szörfölj DESZKÁVAL a drámán!
A debreceni Csokonai Színház fennállásának 150. évadában kétszeresen is jubilál a társulat. Márciusban tizedik alkalommal rendezik meg a DESZKA Fesztivált. A kortárs drámák seregszemléje idén is arra törekszik, hogy bemutassa a legfrissebb és leginspirálóbb színházi előadásokat. A programsorozat március 18-án kezdődik!
A gyerekdarabtól a társulat által improvizált, a színpadon vagy épp blogbejegyzésekből születő szövegekig, a már klasszikusnak tekinthető kortárs drámától a legújabb formai-nyelvi kísérletekig sokféle stílus és irányzat megjelenik a jubileumi Deszka kínálatában. Összesen 17 előadás alkotja a DESZKA felnőtt programját, 7 gyerek- és ifjúsági előadás lesz – ez utóbbi a GÖRDESZKA nevet viseli.
A válogatás a teljes Kárpát-medencére kiterjedt, így a végső programban négy romániai, egy szerbiai és egy szlovákiai kortárs magyar szerzőjű előadás is bekerült az anyaországból érkező tizenhárom vidéki és tíz fővárosi produkció mellé.
A Csokonai Színház Művészeti Műhelyének tagjai az előző évekhez hasonlóan több mint száz előadást tekintettek meg a fesztivál programjának összeállítása során. Megtartották az előző két évben igen népszerűvé vált GÖRDESZKA felületet (a hét előadás közül kettő kifejezetten színházpedagógiai profillal készült), és kísérletképpen elindították az UGRÓDESZKÁ-t, ahol a színházi képzést adó felsőoktatási intézmények négy kortárs magyar tematikájú produkcióját gyűjtötték össze, mellyekkel a debreceni közönség egyetlen nap alatt találkozhat. A kaposvári és budapesti színművészeti egyetem mellett a marosvásárhelyi egyetem hallgatói is bemutatkoznak.
Az elmúlt években a szakmai beszélgetések váltak a DESZKA Fesztivál „lelkévé”, és szándékaik szerint ez az idén sem lesz másként. A „házi bölcsek” vezetésével ott kapnak értékes szakmai visszajelzést az egyes produkciók, és ott lehet megismerkedni az előadások létrejöttének titkaival. Büszkék vagyunk rá, hogy a X. DESZKÁN Árkosi Árpád rendező, Láposi Terka színházpedagógus, Nánay István kritikus, egyetemi tanár, Térey János író, költő, drámaíró, és Zsigmond Andrea kritikus vállalták a „házi bölcsek” felelős tisztét. A kötetlen beszélgetések során, melyekbe bárki bekapcsolódhat, szélesebb esztétikai és színháztörténeti kontextusba helyezik az előző nap látottakat, és nem ijednek meg a szakmai alapú vitáktól sem. Mivel a DESZKA Fesztivál nem oszt díjakat, mindez érdek nélkül, a kölcsönös tisztelet, a bizalom, és az egymástól tanulni akarás szellemében történik.
Már a fesztivál programjának válogatásakor nyilvánvalóvá vált, hogy idén a képzőművészeti aspektusokról, a mozgókép erőteljes befolyásáról, a női sors kérdéseiről, a kivándorlás, vagy a rendszerváltozás témaköréről számos előadás esetében hangsúlyozottan érdemes beszélni – az alkotók jelenlétében. Mert ami egy kortárs drámafesztiválon a legfontosabb: az élő szerzőkkel szakmai beszélgetéseken találkozhatnak az érdeklődők.
A mostani darabok talán minden eddiginél intenzívebben reagálnak jelen világunkra, mindennapjaink közéleti, társadalmi történéseire. Hogyan mesélhető el a színház eszközeivel a kivándorlás? Hajdú Szabolcs új rendezése, az Ernelláék Farkaséknál és a blogbejegyzésekből született Diggerdrájver járja körül azt, ami a témában egyáltalán elmondható.
A szabadkai Kosztálányi Dezső Színház Exodusa sem ad megnyugtató választ azokra a kérdésekre, nevezetesen a menekültválságra, amely Európát és Magyarországot bő fél éve foglalkoztatják, a közbeszédet szinte kizárólagosan tematizálják. A rendező Tolnai Szabolcs nem a menekültválság jelenvalóságáról beszél, hanem „az alkotótársaival közösen gyűjtött, és az általa rendszerezett tapasztalatokon átszűrve jeleníti meg a vándorlással, mint motívummal kapcsolatos benyomásait, félelmeit, elképzeléseit.” –írja Jászay Tamás kritikus.
A jelen és a közelmúlt történéseire reflektáló előadások közül a válogatók két debreceni író tollából született előadást is kiemelkedőnek találtak. Az olaszliszkai tragédiát feldolgozó Borbély Szilárd drámát a Katona József Színház előadásában (Az Olaszliszkai) és a Forte Társulat legújabb darabját (A te országod). Ez utóbbi Tar Sándor novelláinak Keresztury Tibor által színpadra átdolgozott szövegei mentén enged bepillantást a reménytelen és kiúttalan világba, a rendszerváltás veszteseinek életébe. Valóban nyitott-e tágabb életlehetőségeket a rendszerváltás? – teszi fel a kérdést a Kassai Thália Színház a Kerékgyártó István novella-ciklusából készült Rükvercben. Az Újvilágban (Mentőcsónak Egység, Füge Produkció) pedig egy szélsőjobboldali mozgalom születésének lehetünk tanúi.
Az idei Deszkán különös figyelmet kapnak a női sorsok. „Az Egyasszonynem a gyerek elvesztéséről szól, hanem egy nőről, aki az együttérzéstől és megértéstől mentes férfivilágban próbálja megtalálni a túlélés útjait, mert végtelenül egyedül maradt.”- írja a monodrámáról egyik méltatója.
A szabadságról, a fiatalságról, az örök szerelemről, a korlátok nélküli szabadság veszélyeiről is felvet kérdéseket a Vidnyánszky Attila rendezte Psyché, míg Katona Gábor előadása a tragikus sorsú szobrásznő, Camille Claudel életének legfontosabb epizódjaira építve mutatja be egy olyan ember sorsát, akinek egész létezését a mindenáron alkotni akarás határozta meg. A Bartis Attila regényből készült Nyugalom érzelmileg kívánja megérinteni nézőjét: érzelmeket, erotikát, humort, zenét, szövevényes cselekményt, valamint anya-fiú, nő-férfi kapcsolatokat mutat be a szétesés, a szexualitás viszonylatában.
Nagy örömünkre Debrecenben debütál Spiró György új darabja a Helló, dr. Mengele!, amelyet tavaly az évad legjobb magyar drámájának választott a Színházi Dramaturgok Céhe. A darabot ősbemutatóként a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata vitte színre 2015. májusban, Lendvai Zoltán rendezésében. A társulat a fesztivál ötödik napján érkezik Debrecenbe.
Az utolsó estén Pál István Szalonna és bandájának családi muzsikájával zárul a fesztivált.
Hozzászólás zárolva.