Facebook hozzászólás
1 069

MŰVÉSZET A HÁZFALON

Panel street art

Hazánkban a lakóépületek 13 százaléka ipari panel technológiával készült a 60-as és 80-as évek között. Azon túl, hogy a bennük lakó több mint 1,1 millió ember mindennapi hangulatára is hatással vannak a felhasznált homlokzati színek, az országszerte több mint 530 ezer panelháznak kiemelt szerep jut a városképek kialakításában. De vajon hogyan tudnak megújulni a régi szocreál épületek?

Régiós szinten a panelépületek 41 százaléka Közép-Magyarországon épült, tehát a fővárosban és Pest megyében kiemelt szerep jut nekik a városkép kialakításában. A különösen nagyméretű, ipari technológiával készült panelépületek építése idején még nem volt szempont az igényes vizuális megjelenés, mindössze a lehető legnagyobb számú lakás kialakíthatósága volt a cél. Ezen építmények a rendszerváltást követően, a fűtéskorszerűsítésre indított, három hullámban megvalósult panelprogramok keretében kaptak új, formájukhoz is funkcionálisan illeszkedő színvilágot.

Az újpalotai Zsókavár utcai paneltömb így újult meg. Fotó: Baumit
Az újpalotai Zsókavár utcai paneltömb így újult meg. Fotó: Baumit

 

Újpest, Szigeti József utca. Fotó: Baumit
Újpest, Szigeti József utca. Fotó: Baumit

Dr. Tari Gábor PhD egyetemi docens, színtervező számos alkalommal tervezett új külsőt a hazai panelépületeknek, teret adva a homlokzatfestésben rejlő lehetőségeknek és technikáknak, amelytől ezek az építmények is elnyerték egyedi, figyelemfelkeltő, már-már extrém kinézetüket.

Újpest, Szigeti József utca. Fotó: Baumit
Újpest, Szigeti József utca. Fotó: Baumit

Többféleképpen is lehet extrémnek tekinteni korunk színtervezőinek a városképet vizuálisan meghatározó munkáit, amelyet nagyban támogat a speciálisan homlokzatra felvihető színek széles választéka. Persze a formák és színek tervezését befolyásolja az épület környezete és annak története, az ablakok ritmusa, az esetleges méretcsökkentési cél, valamint az ablaktalan oldalak hatalmas sík felületében rejlő lehetőségek.

A formák és színek szokatlanabb kezelésére, – ami sokszor a kortárs építészet posztmodern elemeit igyekszik felhasználni – jó példa Dr. Tari Gábor PhD egyetemi docens, színtervező Újpest Szigeti József utcai szomszédos épületei, ahol egy játékosabb, alternatívabb homlokzat-kiosztás jelenik meg. Ez a megoldás kissé hasonló azon kortárs tervezési módszerhez, amelyben az ablakok ritmusa a megszokottnál összetettebb, változékonyabb, nem katonás, monoton elrendezésű.

Szentendre. Fotó: Baumit
Szentendre. Fotó: Baumit

A nagyméretű soklakásos épületeknél ugyanakkor jelentős vizuális méretcsökkenő hatás érhető el, ha például nem szimmetrikusan ismétlődő formákat választunk, hanem egy szabad, képzőművészeti elrendezés valósul meg. Ebben az esetben igen nagy színmezőket lehet alkalmazni, ha külön-külön, mégis egyensúlyban jelennek meg a színpárok a homlokzat különböző részein. Ezt a megoldást alkalmazták az újpalotai Zsókavár úti ingatlan felületein is (fenti képünk).

Szentendre. Fotó: Baumit
Szentendre. Fotó: Baumit

Egyedi megoldás továbbá, ha a murális képzőművészet régen még gyakoribb lehetőségét használjuk és önálló képzőművészeti alkotást készítünk az épület szabad, például ablaktalan felületeire. Szentendrén a város legnagyobb festője, Barcsay Jenő egyik absztrakt festményének részlete került a Fehérvíz utcai lakópark szabad bütüjére.

Játékosabb, szokatlanabb formaképzésre számos példát találni már napjainkban is városszerte. Az egyik legizgalmasabb megjelenéssel Óbudán, a Viziorgona utcában találkozhatunk, ahol a dekonstruktivizmus építészeti példáitól ihletve ferde vonalakkal tagolódik a panelház-homlokzat.

Óbuda, Viziorgona utca. Fotó: Baumit
Óbuda, Viziorgona utca. Fotó: Baumit

 

Gvadányi utca. Fotó: Baumit
Gvadányi utca. Fotó: Baumit

Hasonló megoldást választottak a frissen elkészült Gvadányi utca homlokzatánál is, amely egy színes labirintus formát idéz. Ez a kialakítás nem csupán díszítmény, mivel magának a labirintusnak is van építészeti-formatani jelentése, régi korok gyakran használták például a kerttervezés során is.

A csepeli Lottóházak. Fotó: Baumit
A csepeli Lottóházak. Fotó: Baumit

Néhány évvel korábban készült Csepel ikonikus épületének, az egykori „Lottóháznak” az új arca, amely hűvös fémes színeivel Csepel ipari múltjára emlékeztető jelentést hordoz, igazolva azt is, hogy a kellően finom, szürkés, de hűvös színek is lehetnek szépek. Az összhatásnak köszönhetően szinte feloldódik a sokemeletes épület a levegőben.

Rózsakert lakópark. Fotó: Baumit
Rózsakert lakópark. Fotó: Baumit

 

A színes környezettervezés legritkább lehetősége, amikor egész lakóparkokat, több, hasonló típusú épületből álló városrészeket lehet egyszerre megszínezni. Ilyen például a szentendrei Rózsakert Lakópark. Ezekre az egyszerű nyereg, illetve sátortetős panelekre csakis kizárólag a színek osztásával készültek tervek, ehhez a stílushoz természetesen nem illett volna semmilyen önálló formai-képi mintázat.

 



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

PÉLDA-KÉP

1 / 258

STÍLUS

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!