Facebook hozzászólás
401

Kereste a helyét

Sztálinváros eredetileg Mohácson épült volna fel

Rendőri intézkedésre volt szükség a minap Dunaújvárosban a Dunaferr tulajdonosai közötti összetűzés miatt. Az acélmű – rendszerváltás óta tartó – hányatott sorsa vélhetőleg ezzel a mostani közjátékkal sem ér véget. A nagyszabású ipari létesítmény története már a kezdetekkor zökkenőkkel indult. Kevesen tudják, de Sztálinvárost eredetileg Mohácson tervezték felépíteni, és csak a Tito vezette Jugoszláviával való konfliktus miatt lett a helyszín a Budapesthez közelebbi Dunapentele.

A második világháború után alig egy évvel már igencsak fagyos volt a, korábban a náci Németország legyőzésére szövetkezett, nagyhatalmak viszonya.

Winston Churchill 1946. március 5-i az amerikai Fultonban elmondott beszédében hangzott el először a vasfüggöny kifejezés, mely hosszú évtizedekre Európa hidegháborús kettéosztottságának politikai metaforája lett.

Maga a kifejezés annyiban talán megtévesztő, hogy bár a fegyverek valóban nem dörögtek, azért az éles politikai és ideológiai szembenállás mögött mégis megkezdődött az évtizedekig tartó fegyverkezési verseny, valójában az újabb háborúra való felkészülés.

Épül a szocializmus. Fotó: Fortepan/Sattler Katalin
Épül a szocializmus. Fotó: Fortepan/Sattler Katalin

Az elképzelés, hogy Magyarország (a többi, frissen alakult népi-demokráciákkal együtt) a „vas és acél” országává váljon tehát nem véletlen, az a meglóduló fegyverkezési verseny egyfajta fedősztorija volt. Persze az ideológiai körítés, a nép számára fogyasztható magyarázat is készen állt: agrár-ipari országból ipari-agrárrá kell változtatni Magyarországot, a lehető legrövidebb idő alatt. Erről szólt az 1949-ben meghirdetett ötéves terv is.

Ebben a munkában hárult volna a fő feladat a mohácsi acélkombinátra, az ötéves terv legnagyobb beruházására – merthogy a később Dunapentelén, azaz Sztálinvárosban ( mai nevén Dunaújvárosban) felépített acélmű eredetileg Mohácson épült volna fel!

A meglepetéseknek ezzel még nincs vége: egyáltalán nem a kommunisták fejéből pattant ki először az ötlet. Az ország acéltermelése már a két háború között sem elégítette ki az igényeket, különösen egy háborúra készülő ország igényeit. Darányi Kálmán miniszterelnök 1938-ban hirdette meg a magyar hadsereg fejlesztését célzó győri programot, a program végrehajtásához pedig nyersvas kellett, és mivel a meglévő, magánkézben lévő kohászati vállaltok képtelenek voltak kielégíteni az igényeket, ezért az államnak kellett vasművet építenie. A nagyolvasztóművet a Duna mentén, Győrben tervezték felépíteni.

A háború azonban közbeszólt, a terv megvalósítása pedig az addigra már a szocializmust hősiesen építő Magyarországra maradt.

Már csak a helyszín kiválasztása volt hátra, Győr túl közel volt a nyugati határszélhez, így hamar elvetették, mint lehetőséget. Végül egy gondos szempontrendszer alapján Mohács minden települést maga mögé utasított. A későbbi nyertes Dunapentele eredetileg fel sem került a listára.

Ha nincs a „láncos kutyaként”elhíresült Tito vezette Jugoszláviával való szakítás, akkor nincs Dunaújváros sem, pontosabban nem ott, ahol ma is áll.

A Rajk-per árnyékában, 1949 decemberében mondták ki, hogy a mohácsi kombinát Dunapentelén fog megépülni.





Facebook hozzászólás

Hozzászólás zárolva.

STÍLUS

1 / 630

PÉLDA-KÉP

1 / 258

KUL-TOUR

1 / 158

KUL-TOUR

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!