Autózni télen? Így biztonságos!
A magyar vezetők többsége, a tapasztalatok alapján, az első havazáshoz köti az abroncsok cseréjét, holott a tartósan 7°C alá csökkent hőmérséklet már megkövetelné ezt. Emellett sokan anyagi megfontolásból nem cserélik le a nyári gumikat télire, és inkább abban bíznak, hogy balesetmentesen megússzák a zord időjárási körülményeket. Ugyan a technikai felkészültség nagyon fontos, azonban korántsem elegendő, a téli vezetésre fejben is fel kell készülni. A Groupama Garancia Biztosító az egyik legismertebb hazai online autós portál, a Használtautó.hu csoporthoz tartozó Autónavigátor magazin főszerkesztőjét, Katona Mátyást, valamint a Vígszínház színészeit kérdezte a felelős téli vezetés sarkalatos pontjairól.
Nem is gondolnánk, mi mindenre kell figyelni
Nem kérdéses, hogy a téli abroncsok megléte az első helyen áll a felkészülési listán. Számos teszt bizonyította már hatékonyságukat a csúszós utakon, hiszen használatával a féktávolság kevesebb, mint felére csökkenhet és a kicsúszás veszélye is sokkal kisebb.
„Míg a téli- és a négyévszakos gumik jeges úton, 40 km/órás sebességről fékezve 22-29 métert tesznek meg a megállásig, a nyári gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 45 méterre is szüksége van” – mondta el Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoporthoz tartozó Autónavigátor magazin főszerkesztője.
Azonban pusztán a téli abroncsok megléte önmagában nem elegendő a megfelelő felkészültséghez. Sokszor a hétköznapokban furcsának tűnő eszközök nyújtják a legnagyobb segítséget, ha elakadnánk a sáros, havas talajon, mint például a hólánc vagy egy zsák homok, illetve egy pokróc arra az esetre, ha az autóban kényszerülünk éjszakázni, vagy egy jégoldó, hogy a befagyott ajtókat és zárakat kiolvasszuk.
Tél elején több a baleset!
Az első hó érkezése mindig érezhetően megzavarja a forgalmat, hiszen a tapasztalatok szerint sokkal több balesetet jelentenek be ebben az időszakban. Ilyenkor leginkább az összecsúszások, illetve koccanások okozta anyagi kárral járó balesetek jellemzők, a személyi sérülések száma azonban szerencsére csekély. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a legtöbb autós az utolsó percig vár az abroncsok cseréjével, és az első hó még a nyári gumik használatakor éri őket. Ahogy a sofőrök megszokják a megváltozott környezetet, tapasztalhatóan csökken a balesetek száma is. A legszerencsésebb, ha figyeljük az időjárás-jelentést, és már akkor gondoskodunk a cseréről, ha tartósan 7°C alá csökken a hőmérséklet.
Köd, eső, és stressz a legzavaróbb tényezők télen
Csőre Gábor és Józan László, a Vígszínház színészei is egyetértettek abban, hogy e három tényező jelenti a legnagyobb nehézséget. Habár a köd, az eső és a stressz minden évszakban jelentkezhet, a tél beköszöntével gyakoriságuk miatt mégis több problémát okozhatnak. Sokakat frusztrálnak a beláthatatlan útszakaszok, a kivehetetlen felfestések és tapasztalat hiányában többen is stresszként élik meg a téli vezetést. Számukra a felkészítő tréningek és oktatások jó megoldást nyújthatnak, az ott szerezett tudással magabiztosabban ülhetnek a kormány mögé.
„Alapvetően jó sofőrnek tartom magam, régóta és biztonságosan vezetek. Habár igyekszem minden eshetőségre felkészülni, tartósan 7°C alá csökkent hőmérséklet esetén lecserélem az abroncsokat és hóláncot is tartok a csomagtartóban, de a köd és a stressz engem is nagyon zavar” – mondta Csőre Gábor.
A felkészültség és odafigyelés fontosságát egyik színész sem győzi hangsúlyozni
„Habár az elmúlt hónapok alatt, amióta aktívabban vezetek, sok tapasztalatot szereztem, ennek ellenére úgy gondolom, soha nem lehetünk 100 %-os biztonságban a volán mögött. Kiszámíthatatlan, hogy mi fog történni egy útvonal megtétele során, ezért nagyon fontosnak tartom a megfelelő felkészülést és odafigyelést. Különösképpen a téli időjárás viszontagságai között” – mondta Józan László.
Gondolatban is a télben
A technikai felkészültség mellett nagyon fontos, hogy gondolatainkat is ráirányítsuk a téli, megváltozott útviszonyokra. A vezetők téli vezetési stílusa és sebessége gyakran megegyezik a nyári, optimális időben alkalmazott technikákkal, a jég, a hó és a latyak okozta kihívásokat pedig rábízzák a téli abroncsokra. Holott nagyon fontos lenne figyelembe venni, hogy megváltozott körülmények között, a már megszokott, sokszor bejárt út is tartogathat meglepetéseket, hiszen a hőmérséklet és a fagy következtében megváltozik az útfelszín, melyen a kátyúk keletkezése további veszélyeket hordoz.
Nem csupán az utakra, de saját magunkra is oda kell figyelnünk, ugyanis a téli évszak egyik legkellemetlenebb velejárója a napsütés órák számának csökkenése. A rövidebb nappalok elsősorban a depresszióra hajlamos emberekre vannak kifejezetten rossz hatással, de a D-vitamin hiányának következtében a demotiváltság érzése is sokak számára ismerős lehet. Fontos, hogy mielőtt volán mögé ülnénk, győződjünk meg mind az autó, mind pedig saját magunk megfelelő állapotáról, hogy a téli vezetés is biztonságos és kiegyensúlyozott legyen.
Hozzászólás zárolva.