Nem csak mutatós, hanem lakható minimál
A minimál stílus ahhoz illik, aki felismeri a praktikum szépségét, kedveli a természetes anyagokat, ugyanakkor nem mondana le a modern stílusról és a technika vívmányairól sem.
A minimál stílus legfontosabb alapvetése az, hogy a tér szolgálja az embert. A minimál enteriőr elegáns, egyszerű, légies, a formák és a színek nyugtatóan hatnak az emberre.
Hiába tűnik egyszerűnek, a minimál stílus kialakítása gondos odafigyelést és szigorú tervezést igényel. Minden részletnek a helyén kell lennie, nem zavarhatja meg az összképet semmilyen oda nem illő apróság. Ahhoz, hogy a minimál rendje megmaradjon a lakott lakásban is, szükség van némi rendszeretetre és odafigyelésre, de a látványos és pihentető lakás megéri a fáradságot.
A minimál vagy racionális lakberendezési irányvonal
a Bauhaus alapfelfogásából táplálkozik, amely az 1920-30-as években élte virágkorát. Az iskolát Walter Gropius építészmérnök alapította 1919-ben, vezetése alatt a kor jelentős képző- és iparművészei egyesültek. Tanítványaival a „tiszta” formát keresték, száműzve minden mellékeset, minden zavaró díszítést. A Bauhaus lényege, hogy az egyént felszabadítsa, korlátoktól mentessé tegye.
De más stílusok is hatottak a minimál kialakulására. Szellemi elődei közé tartozik a hatvanas években teret hódító „minimal art” irányzat, amelyben a műalkotás szerkezete alapelemekre egyszerűsödik, és a művészi érték nulla fokához közelít: ahhoz a legkisebb értékhez, amely a művet a köznapi geometrikus tárgyaktól még elválasztja.
Lehetetlen ugyanakkor nem észrevenni azt a hasonlóságot, ami a nagyon is modern minimált összeköti a teljesen hagyományos japán lakberendezéssel. A japán kultúrát teljes egészében áthatja a zen filozófia, nem kivétel ez alól a lakberendezés sem. A zen egyszerűségre tanít, arra ösztönöz, hogy szabaduljunk meg a mindennapok felesleges dolgaitól, melyek gátolják a szellem szabad áramlását. A rendezett, letisztult enteriőröket kedveli, melyben nem ütközik akadályba sem a test, sem a szellem. Ezt a filozófiát egyre inkább magáévá teszi az európai ember is, aki a rohanó világ okozta stressz kipihenését várja otthonától.
Igazán csak nagy térben érvényesül
a minimál stílus, annak ellenére, hogy a kevés bútor és világos színek alkalmazása miatt tulajdonképpen tértágító hatású. Kis területen azonban, bár a berendezés viselheti a stílus alapvető jegyeit, éppen arról kellene lemondani, amit a berendezés az eredeti koncepció szerint csak erősíteni hivatott: a szabadon mozgó testről és szellemről.
Hozzászólás zárolva.