Régi szép idők? A válságból divat lett!
Sok nagy divatmárka negyven-ötven évvel ezelőtti viseleteket elevenít fel, mert a fogyasztók a válság után a nosztalgiázásban találnak vigaszt, a klasszikusabb ruhákban vélik kézbe kapni egy békésebb, kiszámíthatóbb – ám tovatűnt – kor érzését.
Ahogy a közelmúltból előszedett ruhákra a „vintage” szót ragasztották (eredeti jelentése: szüret, szőlőtermés), úgy a szakzsargonban máris kifejezést alkottak az újonnan gyártott múltidéző – vagy múltismétlő – árukra: „örökségkollekcióknak” nevezik ezt a termékskálát.
A nagy múltú vállalatok saját archívumukban kutakodnak újra divatba hozható termékek után. Némelyikük akár 80–100 évet is képes visszarepíteni vásárlóit az időben. Az L. L. Bean (alapítva: 1912) az 1914-es katalógusából újított be egy túracipőt. A Jantzen (alapítva: 1916) a ’40-es évek bikinidivatját hozta vissza, s a ’20-as évek egybefürdőruháit gyártja ismét, csak éppen könnyebb anyagokból. A Sperry Top-Siders (alapítva: 1935) régi stílusú, téglaszínű cipőket dobott ismét piacra. A Keds (alapítva: 1916) a 20. század minden évtizedéből kiemelt egy-egy cipőmodellt. Az Eddie Bauer (alapítva: 1920) a második világháborús pilóták és az ’50-es évekbeli hegymászók kabátjainak szabását szedte elő régi kollekcióiból.
A patinás múlt felárat követel. A modern technológiával legyártott múltidéző darabok akár 5 százalékkal is többe kerülhetnek. De veszik-viszik őket.
A nosztalgiázás nem csak az öltözködéskultúrára, a használati tárgyak dizájnjára is rányomta a bélyegét: a General Mills korlátozott számban vintage-doboz csomagolásban bocsátotta ki zabpelyheit. A PepsiCo retrócímkével látta el kóláját és a Mountain Dew italt. A Carl’s Jr. étteremlánc a ’40-es évek gyakorlatához visszatérve kiskocsiból árusította chilis hot dogját. A New York Times megjegyezte, némely évtized, melynek divatját oly buzgón felmelegítik az élelmes cégek, a gazdasági prosperitást és az egyéni megélhetést illetően egyáltalán nem volt fényesebb, összevetve a 2008–2009-es recesszióval. De a távlat, az idő múlása gyakran megszépíti a múltat.
Illusztráció: glamoursplash.com
A cikk a Piac&Profit Magazin 2010/10. számának NHD rovatában jelent meg.
Hozzászólás zárolva.