DIVATTÖRTÉNELEM - 5.
Giorgio Armani: a tervezőzseni, aki felépített egy birodalmat
Ha létezik olyan ma a divatban, hogy élő legenda, akkor ez a titulus egyértelműen Giorgio Armaninak jár. A tervező nevéhez a divatvilágot alapjaiban megformáló újítások kötődnek, ráadásul az Armani mindig is a leginkább emberarcú divatházak közé tartozott.
Giorgio eredetileg egyáltalán nem a divattervezésben képzelte el a karrierjét, és ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy 1950 és 1953 a milánói egyetem orvosi karának hallgatója volt, igaz az iskolát végül nem végezte el. Ezután egy ideig a veronai katonai kórházban dolgozott, ám itt gyorsan ráébredt, hogy mégsem az orvoslás lesz a hivatása, így új állás után nézett.
Végigjárva a ranglétrát
Félelmetesen magasra ívelő pályafutása a divatvilágban igen szerényen, egyszerű kirakati öltöztetőként indult egy milánói boltban, itt később a férfi részleg eladója lett, így sok más kollégájával szemben tervezői pályáját már úgy kezdte, hogy nem volt előtte ismeretlen a divat üzleti oldala sem.
„Mikor elkezdtem, nem volt semmim.” (Giorgio Armani)
A ’60-as évek közepén az üzletember-stylist Nino Cerutti már tervezői ajánlattal kereste Armanit – Giorgio több mint tíz évig tervezett a Cerutti-nak férfi kollekciókat, de ezzel párhuzamosan szabadúszó munkákat is vállalt, így előfordult, hogy egyszerre akár tíz cég is foglalkoztatta.
Az 1970-es évek elején Giorgio megismerkedett azzal a Sergio Galeotti-val, aki a későbbiekben meghatározó üzleti partnerévé vált a luxusmárka Armani megalapításában és menedzselésében is. A szabadúszóként dolgozó Giorgio végül 1975 júliusában szánta rá magát a cégalapításra, a friss divatmárka irodájának első bérleti díját és az első fizetéseket eladott Volkswagenjéből finanszírozta. Nem sokkal később bemutatták a már Armani néven futó első kollekciókat az 1976 tavaszi/nyári szezonra.
Armani, az újító
Giorgio Armani 1978-ban kötötte meg azt az alkut, amely a következő években megrengette az olasz divatvilágot – a legnagyobb textilmanufaktúrát működtető GFT céggel megállapodott arról, hogy gyári körülmények között, tervezői felügyelettel állítsanak elő ready-to-wear luxuskollekciókat.
Kevesebb, mint öt évvel alapítása után a márka az Egyesült Államokban kezdett terjeszkedni, az egyre sikeresebbé váló férfi és női kollekciókkal az Armani gyorsan a nemzetközi divatvilág kedvencévé vált. Az elkövetkező évek az újabb és újabb projektek elindításáról szóltak, egyebek mellett ekkor született meg a fehérnemű és a fürdőruha, a kiegészítő, és a parfüm üzletág is. Ezt nem sokkal később követte az Armani Junior, az Armani Jeans és az újabb világsikert hozó Emporio Armani is, amely fiatalosabb tervezéseivel és kevésbé borsos áraival további fogyasztókat tudott elérni. 1982-ben már az Emporio keretein belül elindult egy újabb fehérnemű, fürdőruha és kiegészítő üzletág is.
„Valódi embereknek tervezek – folyton a vásárlóinkra gondolok.” (Giorgio Armani)
Az Emporio Armani hirdetési tervének megalkotásakor Giorgio ismét újításokkal állt elő, így a márka tévéreklámokban és óriásplakátokon is hirdette magát, illetve már meglévő vásárlóknak prospektusokat küldött ki. Armani emellett felismerte a divat fontosságát a filmművészetben is, a nagy sikert arató ’Amerikai dzsigoló’ jelmezeinek megálmodása után Giorgio például az Oscar-díjas ’Aki legyőzte Al Caponét’ film tervezője is volt.
A következő években a sikert sikerre halmozó luxusmárka tovább bontogatta a szárnyait, így egyebek mellett 1988-ban elindult az Armani Japan és egy újabb napszemüveg-kollekció is megszületett, de zoknikkal, ajándékkollekcióval és egy, a tömegfogyasztókat célzó, amerikai „alapmárkával” is előállt. A ’90-es években ez a tendencia folytatódott, ekkor született meg egyebek mellett az Armani sportruházat, síruházat, lakberendezés és kozmetikum ágazat is.
Hozzászólás zárolva.