Facebook hozzászólás
319

Plasztikáztatnál a karrieredért?

Egyre gyakoribb a plasztikai műtét a huszonéves, vagyis a még tanuló, illetve pályakezdő kínai városi fiatalok körében. A korrekciós műtéti beavatkozásoktól többek között azt várják, hogy új és megnyerő(bb) külsejükkel könnyebben el tudjanak helyezkedni egy-egy nagyvállalatnál. A helyzet komolyságát felismerve már több újság és a központi televízió, a CCTV is foglalkozott a témával. Most mi is körbejárjuk a kérdést…

Kép: PP-archív

Szakértőnk, dr. Varga Klára, a Nose Art plasztikai sebészének, fül-orr-gégész specialistának a segítségével próbáltuk meg feltérképezni a helyzetet.

A tavaly feldolgozott és közzétett országos statisztikai adatok szerint a szépítő műtétek térségbeli központjának számító Dél-Korea klinikáit felkereső kínaiak több mint 25%- át egyetemisták tették ki, de a kínai nagyvárosok plasztikai sebészeit megkérdezve hasonló a helyzet országon belül is. Az arcszépítő beavatkozásra vállalkozó fiatalok elsősorban apróbb „kiigazításokra” jelentkeztek, és kívánságlistájukon leggyakrabban az orrplasztika szerepelt, de szemhéjfelvarrásra, valamint zsírleszívásra is sűrűn vállalkoztak, ez utóbbi beavatkozás különösen a férfiak körében volt népszerű.

A frissen végzett kínai fiatalok olyannyira elszántak, hogy mondhatni még meg sem száradt a tinta a diplomájukon, az első állásinterjúkat megelőzően – a főszezonnak számító időszakban, július és augusztus hónapokban – helyenként finomítanak, lágyítanak jellegzetes vonásaikon. A Sanghajban elvégzett plasztikai műtétek 60%-ában huszonévesek feküdtek kés alá. Sőt, mi több, a klinikák ezt a hullámot meglovagolva, kimondottan fiatalokat megcélzó magazinokban és az interneten is több tucat hirdetéssel igyekeznek „becsalogatni” az egyetemistákat, és nem ritka az sem, hogy diákigazolvány felmutatásával komoly kedvezményekhez jutnak a frissdiplomások.

S hogy mivel magyarázható a plasztika iránt tanúsított ilyen fokú lelkesedés az ázsiai fiatalok körében? A témában végzett internetes közvélemény-kutatás erre próbált fényt deríteni: a megkérdezettek – 20 ezer fő – túlnyomó részének meggyőződése, hogy a munkaadók amolyan íratlan szabályként a jobb kinézetű felvételizőt választják, következésképpen társadalmi státuszuk emelkedését és elhelyezkedési esélyeik növekedését remélik a plasztikai műtéttől.

A sikerért bármit…?!
Korea különösen tanulmányközpontú, így a szülők rengeteg pénzt költenek magánórákra vagy a szó szorosabb értelmében bármi másra, hogy segítsék gyermekeiket. Amikor a vizsgaidőszaknak vége, a fellélegző vagy valamelyik egyetemre bekerült koreai diákok válogatnak jutalmaik, így például plasztikai sebészeti beavatkozások közül. Számos plasztikai sebészeti klinika kapott az alkalmon, hogy a szülők plasztikai beavatkozásokkal jutalmazzák gyermekeiket az éves kemény munkájukért, és leárazásokat tartanak szem- és orrműtétekre. Már azelőtt tele vannak az időpontok az orvosnál, mielőtt még elkezdődne a vizsgaidőszak.

„Nagyon szomorúnak tartom ugyan, de valóban így van: a munkát kereső, karriert építő fiatalok úgy gondolják, hogy a harmonikusabb esztétikai megjelenés segíteni fogja őket céljaik elérésében, s talán sok esetben igazuk is van – állítja dr. Varga Klára.– A kelet- és közép-ázsiai országok lakosai között igen gyakori az a vágy, hogy a mozifilmekben, újságokban, interneten megismert – elsősorban európai – arcok mintájára módosítsák megjelenésüket, abban bízva, hogy ennek segítségével gyorsabban és magasabbra juthatnak karrierjük létrafokain. Náluk megállíthatatlanul tör előre a plasztikai sebészet terén az úgynevezett nyugatosítás, ami az orrplasztika esetében az orr kiemelkedőbbé tételét, a szemhéjplasztikák esetében a kerekebb, nagyobb szemrés kialakítását jelenti. Az utóbbi beavatkozás különösen népszerű a fiatal lányok körében. Hazánkban a karriert elősegítő plasztikai beavatkozások iránt hasonló érdeklődést nem tapasztaltam, manapság a műtétre jelentkező magyar fiatalok többsége elsősorban önbizalomhiány és énképproblémák miatt szánja rá magát plasztikai sebészeti beavatkozásra.”

Első benyomás – reflektorfényben az orr
Linda Blair klinikai pszichológus szerint mindössze hét másodpercnyi idő áll rendelkezésünkre, hogy másokban megszülessen az első benyomás rólunk, ami mind a magán- mind az üzleti kapcsolatokban kulcsfontosságú. A fizikai megjelenés, a külcsín, amit látunk véleményalkotásunkat nagymértékben befolyásolja. Kísérletek eredményei szerint egy találkozás során a partner arcát, mimikáját, külső megjelenését jobban megjegyezzük, mint azt, amit mondott.

Az itthoni helyzetre vonatkozóan pontos számadatok nincsenek, de évente körülbelül 15–20 ezren fordulnak plasztikai sebészhez, akiknek 80 %-a a gyengébbik nem képviselői közül kerül ki. Az utóbbi években azonban növekedett a férfiakon végzett kozmetikai beavatkozások száma is, főként orr- vagy fülplasztikára, szemhéjműtétre, illetve hajbeültetésre van igény. A trend elsősorban a 40 év felettieknél figyelhető meg, ez a korosztály ugyanis borzasztóan kiszolgáltatott: a munkaerőpiacon manapság hiába a tapasztalat, a fiatalabb, olcsóbb munkaerőt részesítik előnyben, emiatt fiatalabbnak akarnak kinézni, hogy jobb esélyekkel induljanak egy-egy állás elnyeréséért. Sajnos, ma egyáltalán nem „divatos” megöregedni.

Életkor tekintetében vegyes a kép, nem mutatkoznak ilyen markáns különbségek, mint a nemek közt. „A rekonstrukciós műtétektől eltekintve a legfiatalabb páciensek 6-7 éves gyerekek, akiknél az iskola megkezdése előtt fülplasztikát végeznek, minden egyéb szépészeti műtét 18 éves kor után ajánlott, részben etikai, részben szakmai okok miatt: 18 éves kor előtt ugyanis még fejlődésben van a szervezet, a test végleges állapotának kialakulásáig nem szerencsés ilyen jellegű beavatkozást végezni, hacsak egészségügyileg nem indokolt” – hangsúlyozza a plasztikai sebész.



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

STÍLUS

1 / 630

PÉLDA-KÉP

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!