Egyre többen élvezik: Nyaralás a szelek szárnyán
Egyre többen vakációznak hajón, egyheti bérlet alig kerül többe, mint ha egy elegáns tengerparti szállodában pihennénk.
– Ahhoz, hogy valakiből jó hajós váljék, sok idő kell, és a természet maximális tisztelete – mondja Beliczay Péter. Mert a vitorlázáshoz szükséges hivatalos papírok viszonylag gyorsan és egyszerűen beszerezhetők, ám a víz veszélyes szépség, óvatosan kell bánni vele.
Mint oly sok más sportra, a vitorlázásra is igaz, hogy bármikor elkezdhető, ám igazán profi hajóssá az válik, aki gyerekkora óta folyamatosan versenyez.
Balatoni hagyományok
Az első balatoni vitorlásversenyt 1892-ben rendezték meg, és bár versenyek mindig voltak, Magyarországon az utóbbi években éli igazi reneszánszát ez a sport. Egyre több szakmai – kamarák, szövetségek által kiírt – kupát rendeznek, számuk ma már eléri a tízet évente. A legrégebb óta a villamos ipar rendezi meg versenyét, amelyet ma is kemény szabályok szerint tartanak. De a bankárok, ügyvédek, biztosítótársaságok is évente összegyűlnek a Balatonon, a legfiatalabb verseny pedig az először idén májusban megrendezett Graphisoft Építész Regatta.
Megindult a régi híres balatoni fahajók felújítási hulláma is. Ma már újjáépítve, új technológiákkal felszerelve régi fényében pompázik a Nemere II, az általa felállított Kékszalag-pályarekordot a mai napig nem sikerült egyetlen hajónak sem felülmúlnia. Hamarosan vízre kerül a Tramontana, amely hét győzelmével szintén feliratkozott a Kékszalag-versenyek rekorderei közé. És ott van még a Talizmán, a Rabonbán vagy a tó legöregebb vitorlása, az 1896-ban épített Kishamis.
Kékszalag
Az először 1934-ben megrendezett Kékszalag a legnagyobb hagyományokkal rendelkező, legrégebbi nemzetközi távolsági vitorlásverseny. A tengeri sebességi versenyek mintájára megrendezett vetélkedő, amely a leghosszabb távú tókerülő verseny Európában, a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Tihany-Balatonfüred útvonalon zajlik minden évben. A több mint húsz kategóriában induló nagyhajós flották csapatai légvonalban számítva 145 kilométeres utat hajóznak be. 2005-ben 432 vitorlás indult, 2006-ban 479, közel 2500 versenyzővel, tavaly, a 39. Kékszalag-kupáért pedig már 509 egység vetélkedett. A háborús évek ugyanis kimaradtak a verseny történetéből, és volt idő, amikor csak minden második évben került rá sor.
Hozzászólás zárolva.