Facebook hozzászólás
363

Eljegyzés vagy házasság?

Az Arnolfin házaspár c. kép egy közepes méretű olajfestmény, mely a londoni National Galleryben található. A kép 70 éve foglalkoztatja a művészettörténészeket, többek között Panofsky Erwint Jan Baptist Bedaux-ot, és Lorne Cambell-t , Peter Schabacker , Elisabeth Dhanens , Edwin Hall és hazánkból Eörsi Anna.

Edwin Hall azt a tézis állította fel, hogy a iunctio nem csak az esküvő rituáléjában szerepelhetett,  hanem  az  eljegyzésében  is.  Edwin Hall, ma  a  Vatikáni  Könyvtárban  és  a párizsi Arsenal Könyvtárban   tárolt egy-egy francia Dekameron illusztrációban találta meg a bizonyítékot, melyek  Perdicone és Lisa eljegyzését ábrázolják, és melyeken a férfi bal kezével fogja meg a nő jobb kezét, miközben jobb kezét feltartja.

Campbell más példát hoz, a Grandes Chroniques de France egyik miniatúráját, melyen Nagy Károly fiát, Jámbor Lajost mutatja be ugyanilyen mozdulattal egy püspöknek. Szerinte ez a motívum nem iunctio, hanem bemutatás, mellyel Arnolfini a tükörben látható nézőknek bemutatja hitvesét. A házasságra, vagy eljegyzésre ismét egy másik példát hoz, mely nyilvánvalóan az Arnolfini portré parafrázisa: a Bad Godesberg-i kettős portrét, melyen valóban dextrarum iunctio látható, s a férfi a bal kezét emeli föl.

Eörsi Anna érdekes észrevétele volt az, hogy Arnolfini a kedvese tenyerét felfelé tartja, s az olasz eljegyzés szó, az impalmamento a palma, azaz tenyér szóból ered, így a képen egy eljegyzés, vagyis kézfogó látható. Szerinte a középkori kézfogót nem szabad összetéveszteni az antik eredetű dextrarum iunctio-val, mert a középkorban a házasságkötés a menyasszony feletti tulajdonjog apáról vőre való átruházását jelentette, nem közös megállapodást, így  csak  a  nő  jobbja  az,  ami  fontos  szerepet  játszik.  Ezt érinti meg ujjával a vőlegény, vagyis Arnolfini, s csak az ezután következő pillanatot ábrázolja a kép. Hathatós érvként szól, hogy az infravörös elemzések kimutatták, a férfi jobb keze az előrajzoláson még jobban kifordult a néző felé, nem teljesen "profilból" látszódott: ez a változtatás szolgálhatott arra, hogy a menyasszony kezének megérintését időben közelebbinek éreztesse. Eörsi ugyanarra a párizsi Dekameron illusztrációra hivatkozik, mint Hall, és ugyanúgy az eljegyzés teória mellet foglal állást. Azt a kiegészítést sem zárja ki, hogy a megfestett pillanatban Arnolfini éppen bemutatja választottját a tükörben látható kétfős közönségnek.





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

ÉLET-MÓD

Hogyan növeljük kreatívan az intimitás élményét?

Az emberi kapcsolatokban a kölcsönös tisztelet, az érzelmi kötődés és az egymásra hangolódás alapvetően fontos…

Rehabilitáció és egészségmegőrzés Hévízen

A kor előrehaladtával jelentkező mozgásszervi problémák az életminőség jelentős romlását okozhatják, különösen, ha…
1 / 3 462

PÉLDA-KÉP

1 / 258

STÍLUS

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!