Lesz olcsó magyar tej? Felveszik a harcot a szlovák tejjel
Kiverte a biztosítékot az olcsó szlovák tej Magyarországon: a minisztérium vizsgálatot indított, a gazdák demonstráltak, a hatóság lefoglalt egy csomó tejet. Úgy tűnik, a szlovák tej megüresedett helyére van jelentkező.
„Keresem a magyar termékeket, de tejet sokszor nem találtam eddig. A 170 körüli árkategóriában jellemzően külföldi, azt hiszem szlovák tejek voltak elérhetőek” – mondta a vásárlóknak tanácsokat nyújtó, bolti élelmiszerárak összehasonlításával foglalkozó Mindenár.hukérdésére az egyik budapesti áruházlánc üzletéből távozó vásárló. Mások azt mondták, fontosnak tartják, hogy magyar termék kerüljön a kosarukban, főleg egy olyan rendszeresen vásárolt terméknél, mint a tej, de ha nincs…
Az olcsó külföldi, elsősorban szlovák tej régóta aggasztja a tejpiac szereplőit, elsősorban azért, mert kiszorítják a magyarokat a piacról. A sajtóban megjelent egyes hírek szerint az importtejek többek között áfabűvészkedés miatt adhatók olyan olcsón.
Az utóbbi hetekben felgyorsultak az események. A tejes gazdák demonstráltak, tejet locsoltak a földre az egyik áruház parkolójában; a Földművelésügyi Minisztérium júliusban vizsgálatot indított a szlovák tej útjának feltérképezésére, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal rajtaütésszerű ellenőrzések eredményeként 37 ezer liter külföldi tejet vont ki a forgalomból, a Tej Terméktanács pedig feljelentést tett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál adó- és költségvetési csalás feltételezett elkövetése gyanújával ismeretlen tettes ellen.
A hatóságokat és gazdákat felhergelő, 1,5 százalékos zsírtartalmú szlovák tejet a Mindenár.hu statisztikái szerint az áruházláncok jellemzően 170 forint körüli akciós áron adták az elmúlt egy év során. Az elmúlt hónapokban azonban megjelentek a magyar kihívók. Ugyancsak az oldal statisztikái szerint a szlovák tej egyik legfőbb vetélytársa a Csányi Sándor kezében lévő Sole-Mizo márkája, a Farmer tej 1,5 százalékos teje. Ezt a terméket több áruházlánc az elmúlt hetekben közel 170 forintos áron adta. Arra is volt példa, hogy egy másik magyar gyártó, az Alföldi Tej egyik márkája, egy 0,1 százalékos zsírtartalmú tej is hasonló áron került a polcokra, ám ez alacsonyabb zsírtartalma miatt nem teljesen vethető össze a 1,5 százalékos tejjel.
A magyar tejre egyébként egyre nagyobb a kereslet az áruházláncok szerint. Az Auchan, a Tesco, a Lidl és a CBA júliusban az MTI-vel azt közölte, hogy elkötelezettek a magyar termékek mellett, és fontosnak tartják a hazai termelők érdekeinek védelmét. A Tesco szerint a vásárlók egyre tudatosabbak: egyre inkább a minőségi termékek irányába nyitnak, ezzel párhuzamosan folyamatosan nő a magyar termékek népszerűsége is. Ezzel összhangban vannak a statisztikák is. Az Agrárgazdasági Figyelő június végén megjelent számában azt írta, hogy a dobozos tej behozatala 46 százalékkal zuhant az első negyedévben, aminek következtében a hazai előállítású 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej belföldi értékesítése 23 százalékkal bővült az év első öt hónapjában az előző évhez képest. A dobozos tej importjának csökkenése ellenére a 2,8 százalék zsírtartalmú tej belföldi értékesítése 12 százalékkal volt kevesebb az első negyedévben, mint 2013 azonos időszakában.
Hozzászólás zárolva.