Mennyit és mire költünk karácsonykor?
Decemberben az átlagosnál 25 százalékkal költünk többet napi fogyasztási cikkekre, az idei karácsony slágerajándékai az MP4 lejátszók és az autónavigációk lehetnek.
A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja, s alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. A háztartások privát fogyasztási trendjeit nyomon követő ConsumerScan adatok szerint az ilyenkor fontos alapanyagokból, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab, a fogyasztók jellemzően kétszer annyit vásárolnak az év utolsó hónapjában, mint máskor. Hasonlóképpen megduplázódik a Mikulás és karácsony alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek (dezodor), továbbá a sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt, égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.
A karácsonyi szezon kiemelkedő a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint 2006. november-december időszakban közel 115 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők szórakoztató elektronikai termékekből, mint a 2006. szeptember-októberi időszakban.
A háztartási kisgépek darabszámos értékesítése még ennél is jelentősebb változást mutat az év végi ajándékvásárlási szezonban: ezekből az árucikkekből az előző időszak forgalmához képest 58 százalékkal értékesítettek többet a kereskedők. A tavalyi évben a legkeresettebb öt elektronikai termék sorrendben az MP4 lejátszó, elektromos fogkefe, elektromos szőrtelenítő készülékek (férfi és női egyaránt), MP3 lejátszó és kenyérpirító volt.
Az egyes szórakoztató elektronikai árucsoportok mennyiségi értékesítésében bekövetkező változások 2006. szeptember-október és 2006. november-december időszakok között (az adatok százalékban kifejezve)
Termék | Mennyiségi értékesítés változása |
MP4 lejátszó | 452,2 |
Elektromos fogkefék és centerek | 341,0 |
Elektromos szőrtelenítő készülékek (férfi és női egyaránt) | 283,9 |
MP3 lejátszó | 280,5 |
Kenyérpirító | 271,6 |
Forrás: GfK Hungária, Kereskedelem és Technológia
A kutatók előrejelzése szerint a korábbi évekhez képest újdonságot jelenthetnek az idei karácsony kedvenc ajándékai között az autónavigációs rendszerek, játékkonzolok, de a korábbi évekhez hasonlóan az MP4 lejátszónak és LCD televíziónak vélhetően újra sokan örülhetnek a karácsonyfa alatt. A tapasztalatok alapján ezen árucsoportok darabszámos értékesítése az, mely várhatóan a legnagyobb mértékben megugrik.
Hozzászólás zárolva.