Nyakkendő, a felesleges kellék!
A legellentmondásosabb kelléke a férfiruhatárnak: abszolút feleslegesnek és mégis elengedhetetlennek látszik. Igen, a nyakkendőről van szó, ami Balzac szerint a férfiöltözködés legfontosabb – mert legegyénibb – része.
[galeria azonosito=”old_106″ nyitokep=”” kepalairas=””]
A nyakkendőcsomó fontos dolog, és feltétlenül egyedi. A csomózás egyfelől attól függ, milyen a szabás, másfelől a divat és az öltözet egyéb darabjai által meghatározott. A konzervatív ízlésnek a szélesre szabott, nagy és dinamikus csomóval megkötött nyakkendő tetszik. A nyakkenő csomójának illenie kell az ing gallérjához és a személyiséghez.
Kravátli vagy steinkerk
A nyelvújítást csúfoló szószüleménnyel „nyaktekerészeti mellfekvencnek" nevezett nyakkendő, kravátli avagy steinkerk ősét divathistorikusok szerint római katonák viselték. Nyakba kötött kendőjük a hideg ellen védett. Igazi, világhódító útjára a 17. században – természetesen – Párizsból indult. A francia udvarban bukkantak fel először, és a Napkirály, XVI. Lajos horvát regimentjének huszárai hozták divatba azokat a csipkebetétes sálakat, amelyek cravates-ként forradalmasították a férfidivatot. (Horvátország latin neve Croatia – innen a cravates és a kravátli szó.) A steinkerk elnevezés is katonai eredetű: 1692 egyik éjszakáján a belgiumi Steinkerque közelében táborozó francia csapatokat meglepték az angolok. A tiszt urak édes álmukból riadva nem értek rá rendesen összecsomózni a nyakravaló kendőjüket, így hanyag eleganciával vonultak hadba. Aligha ezért, de győztek, és a könnyed nyakkendő-viselési mód divatba jött.
Nyakba tekert információ
A nyakkendő időnként komoly információt is hordozott és hordoz. A francia forradalom előtt a férfiak széles, fehér nyakkendőt csavartak a nyakuk köré, az igazi republikánusok viszont már tüntetően feketét. A 20. század elején a bal- és jobboldali irányzatok képviselői a kendő csücskeinek különböző megkötésével és hajtogatásával jelezték állásfoglalásukat. Angliában, Amerikában az előkelő magániskolák, egyetemek egykori növendékei felnőtt korukban is tovább hordják az iskolai nyakkendőt, de hasonló „öregfiújelvényei" vannak a brit hadsereg egyes ezredeinek és előkelő londoni kluboknak is. Az Egyesült Államokban ma a cégek évi 16 millió dollárt költenek vállalati egyennyakkendőre. A New York-i Manufactures Hannover Trust bank üzleti sikereit egy olyan nyakkendővel ünnepelte meg, amit magával Pierre Cardinnel terveztetett: a bankárkravátli különböző európai, ázsiai és közel-keleti pénzeket ábrázolt.
Hozzászólás zárolva.