Szilveszterkor a virsli és a pezsgő a menő
A többség az évvégi ünnepek alkalmával fogyaszt pezsgőt, és egy átlagos hónaphoz képest 70-100 százalékkal vásárolunk több virslit decemberben.
A hipermarketek mellett a szupermarketek és a kisboltok eladásai szempontjából is nagyon fontos a december.
A pezsgő literenkénti átlagára 582 forint volt 2006 decemberében. Ez az összeg a tavalyi utolsó negyedévben tapasztalható áremelkedések miatt – szemben az előző évekkel -, csak minimálisan, 5 százalékkal maradt alatta az év többi hónapján tapasztalható árnak. Mind a hipermarketekben, mind a diszkontokban ennél olcsóbban – 542 forintért, illetve 544 forintért – juthattak a fogyasztók egy liter pezsgőhöz. Míg azonban a diszkontokban egész évben ezen az áron kínálták e nemes italt, addig a hipermarketek az év többi részében magasabb – 587 forintos – fogyasztói árakkal dolgoztak.
Az szilveszter másik hagyományos kedvence a virsli. E húskészítmény éves forgalomban jellemző decemberi súlya ugyan a pezsgőénél mérsékeltebb, a kategória értékesítésében mégis jelentős. Az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest akár 70-100 százalékkal is több virslit vásárolnak a fogyasztók. Az évek során tapasztalt tendencia ugyan a decemberi hónap csökkenő szerepét mutatja, ám még 2006 decemberében is 73 százalékkal fogyott több virsli, mint egy átlagos hónapban.
A virslit leggyakrabban a hipermarketekben és diszkontokban szerzik be a vásárlók. A pezsgőkhöz hasonlóan, azonban, ha a decembert összevetjük az év többi részével, kiderül, hogy míg decemberben a hipermarket, mint beszerzési hely, jelentősége növekszik, addig a diszkontoké csökken. Míg a januártól novemberig tartó időszakban minden negyedik virslit valamely diszkontüzletben vásárolják meg a háztartások, addig decemberben ez csupán minden ötödik termékre igaz. Az év utolsó hónapja a szakboltok, azaz hentesüzletek számára is kedvező – náluk tavaly decemberben valamivel több, mint két és félszer annyi virslit vásároltak a hazai háztartások, mint egy átlagos hónapban.
Az idei év január és október között eltelt időszakában a magyar fogyasztók 5 százalékkal vásároltak kevesebb virslit. Leginkább – 22 százalékkal – a láncba szerveződött kisboltokban megvásárolt mennyiség csökkent, míg a hipermarketekben 3 százalékkal, a szupermarketekben 4 százalékkal esett vissza a fogyasztók által beszerzett mennyiség. Ezzel szemben a diszkontokban 2 százalékkal növekedtek a háztartások vásárlásai. A nagyobb piaci részesedéssel bíró kereskedelmi csatornákban 5-7 százalékkal került többe egy kilogramm virsli, mint az előző év azonos időszakában.
Hozzászólás zárolva.