KICSIT FELLÉLEGEZHETETT A FÖLD
A járvány múlásával ismét növekedhet a környezetszennyezés
A koronavírus-járvány miatt oly’ mértékben csökkent az ipar és a közlekedés széndioxid kibocsátása, mint még soha azelőtt. Félő azonban, hogy a járvány elmúltával ismét felpörög a világgazdaság motorja, és a környezetszennyezés ott folytatódik, ahol a COVID-19 előtt abbamaradt.
A koronavírus által okozott pozitív környezeti változások először az űrből voltak egyértelműen észlelhetők. Ahogy terjedt a járvány és egyre több országban álltak le a környezetszennyező üzemek, illetve csökkent a gépjárműforgalom, úgy vált egyre élhetőbbé környezetünk. Már nem volt fullasztó a levegő, a szmogos nagyvárosokban a látótávolság nem korlátozódott egy-két méterre. egy szó, mint száz: a közvetlen bőrünkön tapasztaltuk a pozitív környezeti változásokat.
Először Kínában, majd Olaszországban, most pedig az Egyesült Királyságban és Németországban mintegy 40 százalékkal csökkent a levegő szén-dioxid és nitrogén-dioxid koncentrációja, márpedig ezekről az anyagokról köztudomású, hogy belégzésük számottevően megnöveli az asztma, a szívroham és a tüdőbetegség kockázatát.
Környezet- és klímavédelemmel foglalkozó szakemberek most először tapasztalhatták meg a valóságban is, milyen is lehetne a világ fosszilis tüzelőanyagok nélkül. Ahhoz azonban, hogy ez az ideálishoz közeli állapot hosszú távon is fennmaradjon, egyértelműen politikai döntés szükséges, maga a koronavírus-járvány –, bármennyire is paradoxonnak tűnik ez a megállapítás, – ehhez csak esélyt adott az emberiségnek.
A több évtizednyi masszív szennyezés után a Föld egy pillanatra végre fellélegezhetett. Március közepére a légi forgalom felére csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest. A múlt hónapban az Egyesült Királyságban a közúti forgalom több mint 70 százalékkal csökkent. A kevesebb emberi mozgással a bolygó szó szerint megnyugodott: még a szeizmológusok is a „kulturális zaj” által okozott alacsonyabb rezgésszámról számoltak be.
A kulcsfontosságú környezeti mutatók, amelyek több mint fél évszázada folyamatosan romlottak, megálltak vagy javultak.
Kínában a széndioxid kibocsátás mintegy 18 százalékkal csökkent február eleje és március közepe között. Európában pedig az előrejelzések szerint körülbelül 390 millió tonnával fog csökkenni a széndioxid kibocsátás. Jelentős esésre számíthatunk az Egyesült Államokban is, ahol a személygépjárművek forgalma – ez jelenleg a fő széndioxid kibocsátó – közel 40 százalékkal csökkent.
Hozzászólás zárolva.