SEGÉDANYAG AZ IRODALOMÓRÁKHOZ
MOTTO – Művészek az otthoni oktatásért
A koronavírus-járvány következtében kialakult vészhelyzetben számos innovatív, előremutató kezdeményezés született. Olyanok is, amelyek a járványhelyzet után is haszos segítséget nyújthatnak. Ilyen a MOTTO. Bíró Kriszta, az Örkény Színház színésznője volt az ötletgazda, és amint posztolta a Facebookon az elképzelést, Fullajtár Andrea, a Katona József Színház színésznője azonnal csatlakozott az ötlethez. Kettejük kreatív alkotóenergiája következtében pillanatok alatt megvalósult a projekt.
Az alapötlet az volt, hogy miután a járvány-helyzetben a színészek nem csinálhatnak színházat, hiszen a színházak bezártak, tegyenek valamit, ami segítheti a diákok otthoni tanulását. Úgy gondolták, segítség egy irodalomtanárnak, ha a kötelező olvasmányok részletei, vagy órán feldolgozandó irodalmi szövegek egy színész interpretálásában jutnak el a diákokhoz. Ez online-térben egyszerű, és lehet úgy figyelemfelkeltő, hogy utána a diákok elolvassák a teljes műveket. Ez a valódi céljuk. A MOTTO kapott egy csatornát a YouTube-on, oda töltik fel a művészek az előadott verseket, műrészleteket. Ezek a tartalmak a járványhelyzet lecsengése után is elérhetőek maradnak, tehát fantasztikus lehetőség a pedagógusoknak a későbbiekben is. Ahogy nekünk, szülőknek is hatalmas segítség lehet, ha szeretnénk felkelteni a gyerekek figyelmét a nyárra feladott kötelező olvasmányok iránt.
A MOTTO-n látható-hallható művek listáját szaktanárok állították össze. Az általános iskola 1. évfolyamától a középiskola 12. évfolyamáig szóló tartalmak könnyen kereshetőek. Évfolyami bontásban illeszkednek a NAT-ban található kötelező és ajánlott olvasmányokhoz. A műveket Magyarország kiemelkedő művészeinek tolmácsolásában hallhatjuk.
A MOTTO – Művészek az otthoni oktatásért bekerült a Highlits of Hungary Plus speciális válogatásába. Törőcsik Franciska, jelölő kurátor így beszél a projektről:
„A MOTTO számomra egyszerre karitatív, hagyománytisztelő és innovatív. Jön egy világjárvány, majd egy színésznő, majd még egy, végül egy önkéntesekből álló csapat, azonnal reagálnak, tenni akarnak azért, hogy a színészekre szakadt idő, kreatív energia segítsen a káoszon, ami körül lengi a digitális oktatást a kijárási korlátozás kezdeti időszakában. A csapat tagjai létrehoztak egy Facebook csoportot a színészeknek, akik örömmel csatlakoznak a kezdeményezéshez, ami véleményem szerint nem csak a jelenlegi helyzethez képest nagy dolog, egyszerre éleszti fel ugyanis a versek iránti kollektív szerelmünket, a diákoknak megkönnyíti a versek befogadását, és a tanárok embert próbáló munkáját. A projekt hosszútávon pedig akár egy hidat is képezhet a jelenleg oktatásban részt vevő generáció és a színész társadalom, a színház, az előadóművészetek között.”
Hozzászólás zárolva.