Facebook hozzászólás
145

A tehetséges, okos lányok I.rész

Már a XX. századforduló óta egyre inkább megjelenik a hivatást választó, dolgozó-nő képe. Ez kezdetben furcsa, majd egyre természetesebb jelenséggé, napjainkra önelvárássá vált. Ebben a folyamatban azonban jelentős változás, hogy nemcsak a munka, a kenyérkereset, az önállóság játszik már szerepet.

                                                „…a való anyag teremtett minket

                                                 e szörnyű társadalom

                                                 öntőformáiba löttyintve

                                                 forrón és szilajon,

                                                 hogy helyt álljunk az emberiségért

                                                 az örök talajon.”

                                                                  (József Attila)

 A nők nemcsak az úgynevezett „hagyományos” női feladatkör társadalmasított változataiban vesznek részt: óvónő, tanítónő, védőnő, takarítónő szövőnő stb. stb., vagy a kifejezetten tehetséget igénylő területeket hódítják meg: énekesnő, táncosnő, stb. stb., hanem betörtek a társadalmi munkamegosztás szinte minden területére.

Mégis megfigyelhető egy világjelenség: a szakmai karrier csúcsait a nők nem érik el, igaz, nem is célozzák meg olyan mértékben, mint ezt a férfiak teszik. A gát nemcsak a verseny világában, a tradicionális értékeket képviselő – a nők offenzívájának ellenálló – világban keresendő csupán.

Az érvényesülés gátjának egyik oldala az érvényesülni vágyó és akaró nőben rejlik.

A nő és a karrier

A karrier szóhoz a mai napig is egy sor pejoratív mellékíz, sandaság kapcsolódik, holott. Holott a karrier, a karrierterv nem jelent, mert nem jelenthet mást, mint életcélt, élettervet és annak realizálását, illetve a realizálás lépéseit. Más akkor elkezdődik a karrierépítés, amikor az általános, majd a középiskolában jól tanul, majd képességeinek leginkább megfelelő felsőoktatási intézményt választ. Ott is jó eredményeket ér el, igyekszik a gyakorlati helyeken kapcsolatot építeni, hogy majd végzés után megfelelő helyen tudja tanulmányait a gyakorlatba átfordítani. Mindez így teljesen rendjén való. A család, a tágabb környezet, sőt maga a leány, az ifjú nő is egyetért mindevvel. Örömmel és büszkeséggel tölti el – joggal -, hogy ő kiemelkedő, jól teljesítő.

A lányos tulajdonságok és a teljesítmény

Természetes és nyilvánvaló, hogy az általános iskolától kezdve a lányok általában jobban teljesítenek, jobb a verbalizációs képességük, szorgalmasabbak, kitartóbbak és együttműködőbbek. Az osztály első három tanulója közül általában kettő a lány. Versenyeket nyernek, jól bírják az iramot, a nyerést és nem „omlanak” össze az átmeneti vesztességtől sem. Jó a közösségi együttműködésük, drukkolnak a másikért, segítőek. Egyszóval általában jó a lányok szociabilitása.





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

ÉLET-MÓD

Rehabilitáció és egészségmegőrzés Hévízen

A kor előrehaladtával jelentkező mozgásszervi problémák az életminőség jelentős romlását okozhatják, különösen, ha…

7 dolog, ami télen is kiváló kerti elfoglaltság lehet

Ahogy beköszönt a tél, sokan hajlamosak elfeledkezni a kert nyújtotta lehetőségekről, pedig ilyenkor is rengeteg…
1 / 3 462

STÍLUS

1 / 630

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!