Tudatos vásárlás, avagy a garancia és hasonló fogalmak
Amikor egy terméket megvásárolunk - főleg nagyobb értékű árucikk esetén -, ösztönösen eszünkbe jut a garancia, jótállás vagy szavatosság kifejezés, tudjuk azt, hogy vásárlóként jogaink vannak, azonban sokszor nem tiszta ezek pontos jelentése.
A garancia egy olyan írásbeli ígéret az eladó részéről, amelyben felelősséget vállal a termékért, ha a meghatározott határidőn belül az meghibásodik. A garanciának azonban több fajtája van, ezt tudnunk kell.
Az online vásárlás esetén már jól ismert tény, a vevőnek 14 napos elállási joga van a megrendeléstől. Kevesen fordítanak azonban arra a kitételre figyelmet, hogy ez eredeti, sértetlen állapotra vonatkozik, különben értékcsökkenéssel is számolni kell.
Magánszemélyek vásárlása esetén létezik a 3 napos cseregarancia fogalma. Ilyenkor a vásárlástól számított 3 napon belül be kell jelenteni a problémát, melyet a szerviz megvizsgál, és ha döntésük alapján a termék nem használható rendeltetésszerűen, akkor jogosultak vagyunk a cseregaranciára.
A garancia és felelősségvállalás egy termékért
Mivel a garancia fajtái valóban rengeteg mindent takarnak, érdemes tisztában lenni, hogy ki, mikor, milyen feltételek megléte mellett felelős a termékért.
A pontos felelősségvállalás a termékért minden esetben elérhető vásárlás előtt. A weboldalakon kötelező feltüntetni, ahogy a Xiaomishop.hu nemrégiben tette és meghirdette a 3 év garancia programját, így azt még a vásárlást megelőzően teljeskörűen megismerhetjük.
A gyártói garancia típusai
Két típus tartozik a gyártói garancia körébe, amelyeket a gyártó maga biztosít. Fontos tudni, hogy mindkettő csak abban az esetben érvényesíthető, ha a terméket hivatalos partnerénél vásároltuk.
Egyik ilyen a gyártói önkéntes jótállás, amikor megszabja a saját feltételeit a garanciára, és nekünk kell bizonyítanunk a meghibásodást. A másik a termékszavatosság, amely fix 2 év a termék forgalmazásától számítva, és a hibát szintén nekünk kell bizonyítani.
Kereskedő felelősségvállalása garanciára
A termék meghibásodása esetén először a kereskedőt kell felkeresnünk, az ő felelősségvállalása egy termékért szintén több típusba sorolható.
A kellékszavatosság 2 év, melyből az első fél évben a kereskedőnek kell bizonyítania a meghibásodást, ezt követően pedig a vevőnek. A kötelező jótállás egy sávos rendszer szerint működik, 1-3 év közötti lehet, mely alatt a kereskedő dönti el, hogy a termék valóban hibás-e. Nem utolsósorban pedig találkozhatunk önkéntes jótállással, ami szinte bármi lehet, a kereskedő saját maga dönt erről.