Fischer Ivánról azt szokták mondani: éppúgy ért a közönség figyelmének felcsiholásához, mint a zenéhez. Mondhatjuk róla, hogy közszereplő – a szó nemesebb értelmében –, aki olyan kérdésekben hallatja hangját, mint a társadalmi tolerancia, a művészetek támogatása vagy a szimfonikus zenekarok jövője.
Külföldön vizionáriusként emlegetik, itthon irigyeiből és csodálóiból is akad. Nevéhez kapcsolódik az Európai Hidak fesztivál, a budapesti Mahler Ünnep, a Mahler-lemezciklus, a Müpa Maraton és a gyerekkori otthonában kialakított Lakásszínház. Számos neves zenekarral dolgozott, mégis az 1983-ban, Kocsis Zoltánnal alapított Budapest Fesztiválzenekarral kötjük össze a nevét, amelynek megalapulása óta kreatív motorja.
Fischer Iván ma ünnepli 70. születésnapját. Ez alkalomból a Fidelio összegyűjtött néhány olyan momentumot az elmúlt évekből, amikor a karmester (és együttese) túllépett saját szerepkörén.
Himnusz
2021 első perceiben kisebb meglepetésre nem a köztársasági elnök újévi köszöntőjét sugározta az RTL Klub. Fischer Iván verbuvált különleges együttest a Himnuszhoz: gyerek, felnőtt, rendőr, ápoló, Krisna-tudatú hívő, autizmussal élő és Down-szindrómás beteg vett részt a performanszban, miközben a Fesztiválzenekar muzsikált. Az adás természetesen az elmúlt év szomorú valóságára reflektált. Miközben az emberiséget világjárvány tépázza, ahelyett, hogy az összefogás lehetőségét keresnénk, felerősödtek a kirekesztő hangok. „Azt szeretnénk elérni, hogy a tolerancia fejlődjön az emberekben, hogy ráébredjenek, együtt vagyunk és összetartozunk valamennyien. Ez a mi közös Himnuszunk, ezért énekeltük így” – mondta Fischer.
Menekültcsaládokat hívott meg BFZ-koncertre
„Nagyon elszomorított, hogy emberek ennyire tudnak félni, és hogy ilyen gyűlölettel fordulnak az oda látogató szerencsétlen menekült családok felé” – mondta a karmester, miután 2017 szeptemberében szinte polgárháborús hangulatot teremtett a Tolna megyei Őcsényben, hogy egy helyi vendéglátós legálisan hazánkban tartózkodó menekültcsaládokat üdültetett volna a panziójában. Fischer Iván meghívta a menekültcsaládokat az egyik Kakaókoncertjükre, s ugyanazzal a lendülettel meghívta az őcsényieket is, akik annyira idegenkedtek attól, hogy együtt legyenek velük. Fischer abban is felajánlotta a segítségét, hogy a gyerekek zenetanulásában segít.
Éneklő zenekar
Amikor a Budapesti Fesztiválzenekar két éve Londonba látogatott, hatezer lelkes zenerajongó ünnepelte az együttest, köztük David Attenborough. A britek arra csodálkoztak rá, hogy a zenekar tagjai nem csak eljátszották Brahms VI. magyar táncát, hanem énekelték is a nótát: „Repül a szán, búsul a lány.” A Fesztiválzenekartól nem szokatlan a gyakorlat, Fischer pedig természetesnek tartja, hogy a zenészeknek énekelniük is tudni kell.
Operát ír és rendez
Gyerekként az Operaházzal szemben laktak, testvérével, Ádámmal együtt ott szerezte első zenei élményeit, a dalszínház kórusában pedig első muzsikustapasztalatát. Az operaházi munka sem maradt ki Fischer Iván életéből. 2011-ben készült Don Giovanni-rendezését a New York Times „magával ragadóbbnak, kreatívabbnak és merészebbnek” tartotta, mint a legtöbb operaházi produkciót. A Figaro házassága színpadra állításával kapcsolatban a karmester így nyilatkozott: „Azt nevezem organikus zenei színháznak, amelyben minden pillanatban ugyanazt a hangulatot fejezi ki a zene, és ugyanazt a színpad.”
Megírta saját operáját is, Vörös tehén címmel, amely a tiszaeszlári vérvádról szól.
Közösségi élmények
Fischer Iván egyike azoknak a klasszikus zenészeknek, akik felismerték, hogy a műfaj képviselőinek társadalmi szerepet kell vállalniuk ahhoz, hogy érvényt szerezzenek működésüknek és az adóforintokból történő támogatásuknak. Ezek közé a projektek közé tartozik a Kakaókoncert-sorozat, az idősotthonokban tett zenés látogatások és az autizmusbarát-koncertek is.
2015-ben a Budapesti Fesztiválzenekar Fischer ötlete nyomán indította el a TérTáncKoncert sorozatot, amelynek keretében az egész országból összegyűlve több száz gyerek táncolt és énekelt a Hősök terén. Az akció nem csak a zene fontosságára hívja fel a figyelmet. Még lényegesebb, hogy a leszakadó társadalmi rétegek felzárkózását hirdeti a művészetek segítségével.
„Amikor kilépünk a koncerttermekből, minden alkalommal átéljük, mennyit jelent a zene az embereknek. Oda megyünk, ahol szükség van ránk.”
Ma este fél 9-kor az általa is alapított Budapesti Fesztiválzenekar, az amszterdami Concertgebouworkest és a Konzerthausorchester Berlin együttesekkel közös, az interneten közvetített, ingyenes koncert-összeállítással készül ünnepelni Fischer Ivánt. Megtekinthető itt.