A rollerek népszerűségének robbanásszerű növekedése egyértelműen a gyors, kényelmes és környezetbarát alternatívát kínáló mivoltuknak tudható be. Segítségükkel könnyedén elkerülhetők a városi dugók, ráadásul a zéró emissziójú közlekedés révén a környezetünket is kímélhetjük. A rollerek sokfélesége lehetővé teszi, hogy szinte mindenki megtalálja a saját életstílusához és közlekedési igényeihez illő típust.
A rollerek típusai és elterjedésük háttere
A mechanikus változatok szórakozási, sportolási célt szolgálnak, míg az elektromos rollerek az igazi áttörést hozták a mindennapi ingázásban. A modern e-rollerek többféle kivitelben kaphatók. Vannak könnyű, összecsukható modellek, amelyek ideálisak az utolsó kilométerek, és vannak robusztusabb, nagyobb hatótávú, erősebb motorral szerelt darabok is, amelyek a napi munkába járást is lehetővé teszik.
Az elektromos roller elterjedése mögött meghúzódó legfontosabb tényező a városi életmód megváltozása. A nagyvárosok zsúfoltsága, a parkolási nehézségek és a környezettudatosság erősödése mind hozzájárultak ahhoz, hogy a kompakt, könnyen kezelhető rollerekre egyre nagyobb igény mutatkozzon. A megosztó szolgáltatások megjelenése is hatalmas lökést adott, hiszen így bárki kipróbálhatja a rollerezést anélkül, hogy saját járművet kellene vásárolnia. Ez a gyors elterjedés azonban magával hozta a jogi szabályozás hiányát, vagy legalábbis annak lassú reakcióját.
Jogi szabályozás: Hogyan alakul jelenleg?
Magyarországon az elektromos rollerek jogi besorolása hosszú ideig egyfajta szabályozási űrben lebegett. A KRESZ fogalommeghatározásai nem követték a technológiai fejlődést, így az eszközöket nehéz volt egyértelműen beilleszteni a már meglévő kategóriákba. Ez a bizonytalanság mind a rollerezők, mind a többi közlekedő számára problémát okozott, hiszen nehéz volt megmondani, hol lehet, mekkora sebességgel és milyen feltételekkel közlekedni. A rendőrség statisztikai célból már korábban megkülönböztette a „kis teljesítményű” és „nagy teljesítményű” motoros rollereket, de a KRESZ átfogó módosítása még várat magára – bár a tervek szerint a közeljövőben, akár 2026-tól új szabályozás léphet életbe.
A legfontosabb és már hatályos változás lezárta a legnagyobb vitákat, ez a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás bevezetése volt bizonyos rollertípusokra. 2024. július 16-tól gépjárműnek minősülnek azok a mikromobilitási eszközök – ideértve a rollereket is –, amelyek sebessége meghaladja a 25 km/h-t (függetlenül a tömegtől), vagy saját tömege meghaladja a 25 kg-ot és a tervezési sebessége gyorsabb 14 km/h-nál.
Ez a szabályozás a közlekedésbiztonság növelését szolgálja, hiszen baleset esetén a károkozás fedezete biztosítottá válik. Azok a rollerek, amelyek nem érik el ezeket a sebesség- és tömeghatárokat, továbbra is a kerékpárokhoz hasonlóan, vagy még annál is lazábban közlekedhetnek, ám ez a bizonytalan jogi státusz továbbra is fenntartja a feszültséget a közutakon.
A jelenlegi általános szabályok a kisebb teljesítményű rollerekre a kerékpárokéval megegyező szabályokat alkalmazzák, aminek értelmében járdán közlekedni tilos, kivéve, ha azt tábla kifejezetten engedi, és a közúton a maximális sebesség 25 km/h. A nagyobb teljesítményű rollerek esetében, amelyek már a segédmotorok kategóriájába esnek, jogosítvány, bukósisak és biztosítás is kötelező, és ezek a járművek a járdán egyáltalán nem használhatók.
Biztonságos rollerhasználat – Mire figyeljünk?
A jogi keretek tisztázása mellett legalább ennyire fontos a személyes felelősség és a biztonságtudatos magatartás. A rollerezés nem jelent kivételt a közlekedési szabályok alól, sőt! Az elektromos roller vezetőjét sem karosszéria, sem légzsák nem védi. A biztonságos rollerhasználathoz megfelelő felszerelés, a szabályok ismerete és betartása, valamint a használati szokásokhoz illeszkedő roller kiválasztása szükséges.
Védelem és láthatóság
Bár a kisebb teljesítményű rollerek esetén a bukósisak viselése még nem feltétlenül kötelező, minden baleseti statisztika azt igazolja, hogy életet menthet. Erősen ajánlott a bukósisak, a térd- és könyökvédő használata, különösen nagyobb sebességnél vagy rossz útviszonyok között.
A rollerek alacsony felépítésük miatt nehezebben észrevehetők. A megfelelő első és hátsó világítás, a fényvisszaverő elemek viselése sötétedés után és rossz látási viszonyok között nem csak ajánlott, de a KRESZ szerint is elvárt.
A rollerező is a közlekedés résztvevője. Alapvető elvárás a KRESZ-szabályok ismerete és betartása. Különösen fontos a sebességkorlátozás betartása, a járda elkerülése, valamint az elsőbbségadás szabályainak pontos ismerete.
Hogyan válasszuk ki a számunkra ideális rollert?
A megfelelő elektromos roller kiválasztása egyéni igények és felhasználási szokások függvénye. Fontos szempont a biztonság, a teljesítmény és a jogi követelmények harmonizálása.
Ha csak rövid távolságokat teszünk meg, és a sebesség nem elsődleges szempont, akkor egy könnyű, 25 km/h alatti végsebességű modell a jó választás. Ezek a rollerek nem esnek a KGFB-kötelezettség alá, és könnyen hordozhatók. Gyakran vinnénk fel lépcsőn a rollert? Tömegközlekedési eszközön is szállítanánk? Ilyenkor a súly az egyik legfontosabb tényező. Az összecsukható mechanizmus és a 12-15 kg körüli tömeg a leginkább praktikus társítás.
Ha dombos területen lakunk, vagy nagyobb teljesítményre van szükség, érdemes erősebb motorral és jobb akkumulátorral felszerelt modellt választani. Esetében azonban számolni kell a megnövekedett súllyal és azzal, hogy a 25 km/h feletti sebességre tervezett modellekre kötelező lesz a biztosítás.
A roller nem csupán közlekedési eszköz, hanem egyben kulturális jelenség, amelynek sikere azon múlik, hogy a felhasználók és a szabályozó szervek képesek-e megtalálni a közös nevezőt a szabadság és a biztonság között. A jövő a rollerek betiltása helyett a tudatos, felelősségteljes használaté, ami megvédi mind a rollerezőket, mind a környezetükben élőket. Az egyéni felelősség, a megfelelő járműválasztás és az új jogi szabályozások betartása jelenti a kulcsot ahhoz, hogy a rollerek valóban a városi közlekedés biztonságos és élhető jövőjét jelentsék.