A Cognition folyóirat legfrissebb számában a Rochester Egyetem egyik kutatója azt állítja, hogy a gyerekeknek segítséget jelenthet bonyolult összefüggések megértésében, ha az információt gesztusok kíséretében kapják meg.
"Azt eddig is tudtuk, hogy a gesztikulációval további információkat adunk át a kimondott szavakon túl, akkor is ha nem tudjuk pontosan, hogy ez az információ hogyan kapcsolódik a mondandónkhoz."- mondta Susan Wagner Cook, a tanulmány főszerzője. "Kíváncsiak voltunk, hogy fordítva is működik-e, vagyis, hogy ha gesztusokat alkalmazunk tanulás közben, jobban megmarad-e az információ."
Kiderült, hogy ez még inkább így van, mint azt Cook sejtette. A tanulmányban résztvevő tanulók kilencven százaléka, akik gesztusokkal együtt tanultak, három hét múlva is emlékeztek az algebrai képletekre. Azoknak a tanulóknak, akik csak beszédet alkalmazhattak, de nem gesztikulálhattak, harminchárom százaléka tudta később visszaidézni a tanultakat. A legmegdöbbentőbb viszont az volt, hogy a kizárólag gesztusokat használó tanulók esetében kilencven százalékos volt ez az arány.
Cook nyolcvannégy alsó tagozatos diákot osztott három csoportba. Az első csoport csak szóban fejezhette ki a matematikai összefüggéseket, a második csak gesztusok segítségével, míg a harmadik mindkettőt használhatta. A tanárok az összes gyereknek ugyanazokat az instrukciókat adták szóban és gesztusokkal.
Három héttel később a tanulók megírták a szokásos iskolai matematika dolgozatot. Azok közül, akik helyesen oldották meg a feladatokat mindössze harmaduk volt olyan, aki csak szavakat használhatott a tanulás során, a gesztusokat és szavakat, valamint a csak gesztusokat használók aránya kilencven százalék volt.
"Úgy gondolom, hogy a gesztusok azért segítik a tanulást, mert a világban szerzett tapasztalatainkra épülnek."- mondta Cook.
Cook azt szeretné, ha a gesztikulálást hatékonyan be lehetne ültetni az iskolai tanórákba, hogy segítsék a gyermekek tanulását. "A gesztikulálás legnagyobb előnye, hogy ingyen van."
Forrás: www.medipress.hu