A modern férfi - számít a külső
A Gillette elhatározta, hogy a University Centre Peterborough pszichológia-előadójával, a kiemelkedő egészségpszichológus David Moxonnal együtt kideríti, mit jelent a siker a modern férfi számára, és milyen szerepet játszik a külső megjelenés a siker elérésében. Ehhez különböző korú és nemű emberek széles körét hallgatta meg Európa és Észak-Amerika tizennyolc országában.
Megjelenés - amiben a nők és a férfiak egyetértenek
A legfontosabb eredmények azt mutatják, hogy a siker egyik legfontosabb jele a nők és a férfiak számára egyaránt a megfelelő külső. A nők túlnyomó többsége (73 százaléka) és a férfiak több mint fele (63 százaléka) a magukra adó és jó megjelenésű férfiakat automatikusan sikeresnek is tekinti.
A felmérés szerint a nők és a férfiak egyetértenek abban, hogy a modern férfinek ügyelnie kell megjelenésére. A nők ezt az álláspontot is határozottabban képviselik - 87 százalékuk vélte így a férfiak 79 százalékával szemben -, ami azt jelzi, hogy a nők a megjelenést mint a siker fokmérőjét magasabb helyre rangsorolják.
A Gillette a kutatás során ötszáz-ötszáz spanyol, olasz, amerikai, kanadai, finn, norvég, osztrák, svájci, angol, holland, német, portugál, svéd, dán, belga, ír, francia és görög nőt és férfit, összesen 18 ezer embert kérdezett meg arról, hogy milyen kapcsolatot lát a megjelenés és a sikeresség között. A válaszok kirajzoltak egy tendenciát, azonban néhány meglepetés is született.
Sikerre visz a borotválkozás
A Gillette nem lepődött meg azon az eredményen, hogy a sikerességet leggyakrabban a frissen borotváltsággal kapcsolják össze. A nők hetven, míg a férfiak hatvan százaléka vélekedett így - amely messze a legnagyobb arány a kategóriában (a sorban a borosta következik, amelyet a nők és a férfiak közel 12-13 százaléka tekint a sikeresség jelének). Az országok szerinti megoszlásban Portugália vezet, ahol a válaszadók 64 százaléka kapcsolja össze a frissen borotvált arcot a sikerességgel, míg az összes ország átlaga 60 százalék. A szakállt ritkán társítják a sikerrel, még az erre leginkább hajlamos Egyesült Államokban is pusztán tíz százalék véli úgy, hogy a nagy szakállból következtetni lehet egy férfi sikerességére.
A vonzó férfi sikeres
„Ha a férfiak sikeresnek szeretnének látszani a külvilág számára, akkor törekedniük kell arra, hogy a lehető legtöbbet kihozzák külsejükből."
A Gillette eredményei alapján a férfiak és nők többsége úgy látja, hogy a társadalmi változások következményeképpen a férfiak napjainkban jobban odafigyelnek megjelenésükre, vélte David Moxon. Ez pedig abból a felismerésből fakad, hogy a férfiak 82, míg a nők 87 százaléka azt tapasztalja, hogy a férfiak sokkal nagyobb figyelmet fordítanak külsejükre, mint tíz évvel ezelőtt. „Ez persze abból is fakadhat, hogy mostanában több kozmetikai terméket ajánlanak férfiaknak. De az is lehet, hogy a férfiak végre megértették, hogy a nők tényleg értékelik a jó megjelenést" vetette fel Moxon.
Hasonlóságok és különbségek Európában
A legérdekesebb és legmeglepőbb eredmények közül több az országok szerinti összevetésből derült ki, rámutatva a sikeresség és a megjelenés közti kapcsolat számos kulturális és társadalmi mozgatórugójára. Leginkább a svéd nők társítják a divatos ruházatot a férfi sikerességével, de a legtöbb európai nő a jó illatot és a frissen borotváltságot is a sikeresség jeleként értelmezi. A nők átlagban több mint harmada, míg az olasz nők többsége (52 százalékuk - minden más nemzetiségű nőnél többen) tekinti a sima arcbőrt a siker jelének. Érdekes módon még a nőknél is több európai férfi értett ezzel egyet: tízből négyen vélték úgy, hogy a szép bőr a sikerességre utal. A portugál férfiaknál még magasabb az arány: tízből hatan vélekednek így.
A mediterrán országokban, például Portugáliában és Görögországban nagy jelentőséget tulajdonítanak a fizikai megjelenésnek. A lista élén álló Portugáliában a válaszadók 92, míg Görögországban 90 százaléka szerint a modern férfiaknak többet kellene foglalkozniuk külsejükkel. A portugálok (57 százalék) és a görögök (63 százalék) a fizikai megjelenést a sikerességgel összekapcsoló nemzetek között is az elsők. A görög férfiak (63 százalékuk) a leginkább készek tanácsot kérni külsejükkel kapcsolatban, ha úgy vélik, hogy ezzel növelik esélyüket a sikerre. Mindkét ország kultúrája azt sugallja, hogy a siker kisugárzásához jól kell kinézni.
A kutatás egy másik, a külső megjelenés egyes alkotóelemeihez kapcsolódó fontos tanulsága, hogy a nők és a férfiak egyaránt felismerik az ápoltság jelentőségét, amelyet összekapcsolnak a sikerességgel. A sikerességgel társított fizikai jegyek fontossági sorrendjét a férfiak esetében a divatos öltözet vezeti, második helyre pedig a frissen borotvált arc kerül - ezt azok a nők is így gondolják, akik számára a divatos ruha a harmadik helyre szorul a frissen borotváltság után. A sikeres férfiakhoz a nők számára leggyakrabban a jó illat kapcsolódik - ezt leginkább Görögországban érzik így, a nők 71 százalékának egyetértésével. A harmadik helyen a jó frizura áll, amely a férfiak véleménye szerint ugyanakkor csupán az ötödik helyet szerzi meg: az erősebb nem a sikeresség szempontjából nagyobb hangsúlyt fektet a jó fizikumra.
A megjelenés napjainkban minden eddiginél jobban számít
Összegzésként a Gillette felméréséből megállapítható, hogy a külső mára fontosabbá vált, mint egy évtizede volt, a modern férfinak pedig ügyelnie kell megjelenésére. A nőknél a férfiak sikerességének megítélésekor nagyobb súllyal esik latba a fizikai megjelenés, ebből következően a nők fontosabbnak tartják a férfiak ápoltságát, mint maguk az érintettek. A nők és férfiak egyaránt úgy látják, hogy a férfi sikerességének legfontosabb jele a frissen borotvált arc, a divatos ruházat és a jó illat, még ha nem is ugyanebben a sorrendben. A Gillette kutatásának legfontosabb felfedezése azonban az, hogy a modern nők és férfiak számára a megjelenés kulcsfontosságú, és aki erre odafigyel, az nyerni fog.