Miközben hajlamosak vagyunk azt képzelni, hogy november negyedik péntekén az egész világ arra az ütemre lép, hogy: blek-fráj-déj, blek-fráj-déj, a valóság az, hogy mindössze az emberiség 20 százaléka fogyasztja el az erőforrások 80 százalékát! Vagyis a népesség több mint kétharmadát egyáltalán nem érinti a black friday jelenség.
Az a bizonyos húsz százalék viszont olyan mértéktelenül ad teret a pazarlásnak, hogy évről évre egyre hamarabb érünk a végére a Földünk által újratermelni képes készletnek. Jó hír, hogy ez a tendencia idén megfordult és a tavalyihoz képest kicsit több mint három héttel később jött el a Túlfogyasztás napja. Ez nyilván betudható a légiközlekedés szinte teljes leállásának, a gyárak csökkentett üzemidejének, illetve annak az egyébként sajnálatos ténynek, hogy milliók veszítették el munkájukat, és nem volt pénzük vásárolni, fogyasztani. Félő azonban, hogy mint helyreáll a rend, visszaáll az előző évek pazarlása is.
Kibírod egy napig?
Szerencsés lenne tehát ezt a lassuló tendenciát megtartani és ennek egyik megnyilvánulási formája lehet, ha beállunk a 'Ne vásárolj semmit nap' mögé.
Az első Ne Vásárolj Semmit! napot - Buy Nothing Day – a kanadai Ted Dave hirdette meg 1992 szeptemberében, majd 1997-ben tették át fekete péntekre, éles ellenpontjaként az elképesztő vásárlási őrületnek.
Nálunk 2004-ben tartották meg először és azóta egyre több szervezet áll mögé.
Ezek egyike a Tudatos vásárlók egyesülete, amely még 2012-ben alkotta meg a maga ajánlását, 12 pontban:
- A pénzeddel szavazol! A vásárlás a Te döntésed. Eldöntheted, mit és kit támogatsz, mit nem. Nem kell támogatnod a környezetszennyezést, vegyszerezést, gyermekmunkát, a buta, káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.
- A szemét a legdrágább! A szemét értelmetlen pénzkidobás Neked és terhelés a környezetnek: mindig gondold végig, mennyit dobsz majd ki abból, amit megveszel.
- Cetli Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged. A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz ‘polctrükkökre’.
- Helyben A nagy bevásárlóközpontok helyett vásárolj piacon, vagy helyi boltban. Kutasd fel a jó helyeket.
- Mennyi műanyagot viszel haza? Vigyél magaddal táskát, szatyrot, ne fogadj el zacskót mindenhol. Válaszd az egyszerűen csomagolt árukat. Keresd a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást.
- Keresd az eredetit! Ne dőlj be a szép külsőnek és a vicces dumának: kerüld a nem természetes alapanyagból, vegyszerek segítségével, gyárilag előállított ételeket.
- Olvasd el a címkéket! Az élelmiszerek és kozmetikumok rengeteg káros (és felesleges) anyagot tartalmazhatnak. Ne kezeld magad vegyszerrel, se kívülről, se belülről, ha vegyszer nélkülit is kaphatsz.
- Erőszakmentes szépség Válassz olyan kozmetikumokat, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, illetve nem tartalmaznak állati eredetű anyagokat.
- Tartós használat! Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár.
- Frisset! Friss, hazai idényzöldséget és -gyümölcsöt vegyél az üvegházi, több tízezer kilométert utaztatott, mesterségesen érlelt, agyoncsomagolt és tartósított áruk helyett.
- Helyi termékeket vegyél Keresd a lakóhelyed közelében készülő dolgokat. Így a helyi környezetedet támogathatod, valamint kevésbé járulsz hozzá a szállítással járó környezetterheléshez.
- Nem mindegy! Ha nincs is tökéletes termék, keresheted mindig a jobbat. Legyél tudatos: járj utána, hogy ki állítja elő, mit tartalmaz, mibe csomagolják, hová kerül.
Fekete vs zöld péntek
A Tudatos vásárlók Egyesülete, idén azzal kampányol hogy, ha már vásárolunk, akkor tegyük ezt a lehető legátgondoltabban, ne engedjünk a csábításnak, ne váljunk impulzusvásárlóvá. Jelszavuk: zöldítsük ki a fekete pénteket! Mit is jelent ez? Legradikálisabb olvasata, hogy ne használd a számítógépet, telefont - így kizárva a rád zúduló és vásárlásra késztető reklámokat, menj a természetbe, kerüld az üzleteket!
Ha azonban mégis venned kell valamit, mert valóban szükséged van rá - és miért is ne élnél a kedvezményekkel -, akkor azt tedd maximális körültekintéssel. Ehhez például rengeteg olyan tesztet találsz az oldalukon, ami segít abban, hogy kiválaszd a legkörnyezetbarátabb termékeket.
Fogyasztás helyett boldogság!
Ugyancsak erre a gondolatra fűzte fel kampányát a Magyar Természetvédők Szövetsége. Fogyasztás helyett boldogság! Pénz helyett élet! - üzeni számos ismert ember a Black Friday kapcsán az Életigenlő - Bólints rá! projektben.
Azt kérik, hogy a Black Friday őrülete helyett válasszuk a fenntartható életet, csökkentsük a fogyasztást és nem utolsó sorban ezáltal védjük a természetet is.
A kampány első három kisfilmjében, amelyben Kollár-Klemencz László, Pokorny Lia és Vecsei H. Miklós arra ösztönöz mindenkit, hogy induljunk el a fenntarthatóság felé.
"Fölöslegesen ne fogyasszunk, ne termeljünk! Keressük már máshol a boldogságot!" - mondja Pokorny Lia
https://www.youtube.com/watch?v=2R_HcbcIjwo
A következő hetekben Török Ferenc, Balázs Béla-díjas filmrendező kisfilmjeiben Berg Judit, Böjte Csaba, Hajós András, Havas Dóra, Kovács András Péter és Ónodi Eszter vallanak majd arról, hogy miért fontos számukra az Életigenlő petíció, a természeti értékek megóvása, a helyi felelős gazdálkodás támogatása, gondolkodásunk és értékrendszerünk megújulása, valamint hogy ők maguk milyen vállalást tesznek mindezek érdekében.
Éger Ákos, a Magyar Természetvédők Szövetsége ügyvezető elnöke elmondta: “Egyre többen ismerik fel: ahhoz, hogy az emberiség által a bolygónkon ejtett sebeket begyógyítsuk, nem elég a technikai megoldásokat keresni, magunknak is meg kell változnunk. Ehhez nyújt receptet az Életigenlő kezdeményezés, mely reméljük minél többünknek nyújt hasznos segítséget ahhoz, hogy nagyobb harmóniában éljünk önmagunkkal és a természettel. Kezdjük rögtön a Black Friday alkalmával: csak azt vegyük meg amire szükségünk van, azt is lehetőleg helyben, hazait!.”
Tehát a Black Friday nem ördögtől való, ha okosan, a Földet és a következő generációk életminőségét szem előtt tartva vásárolsz.