A dohányzó sofőrök több mint negyede nyíltan bevallja, hogy a csikket kidobja autója ablakán. A dohányzási kultúra számos mutatója javulna, ha az autós pihenőhelyek kulturáltabbak lennének - derül ki abból a felmérésből, amelynek kérdéseire több mint ezren válaszoltak a 18 és 64 éves dohányzó autósok közül.
Érdekes eredménnyel zárult az a kutatás, amit - a Magyar Autóklub kezdeményezésére indult "Biztonságosan közlekedni egy életúton" című kampány mellett - a legnagyobb hazai dohányipari cég, a British American Tobacco Hungary (BAT Hungary) végeztetett a nyáron. A résztvevők a Magyar Autóklub, a Shell és az érintett városok közlekedésrendészetének bevonásával országos roadshow keretében tájékoztatták az autósokat, hogy mit tehetnek a közlekedés biztonságának erősítése, a kultúrált dohányzás közúti feltételeinek javítása érdekében. A vállalat ötszázezer példányban osztotta szét a benzinkutaknál dohányterméket vásárló autóvezetőknek "Útravaló dohányosoknak!" című kiadványát, amely a kultúrált dohányzás alapvető szabályaira hívja fel az autósok figyelmét.
A felmérés eredményei az alábbiakban összegezhetők:
A megkérdezett dohányos autósok 47%-a gyújt rá vezetés közben, köztük magasabb a férfiak aránya (férfiak 55%-a, a nők 29%-a dohányzik autózás közben). Jellemző, de nem meglepő, hogy az erős dohányosok jóval nagyobb arányban dohányoznak az autóban. Azoknak az autósoknak, akik napi 30 szálnál többet szívnak, 78%-a vezetés közben is cigarettázik. Azok a dohányzó autósok, akik vezetés közben nem gyújtanak rá 62%-ban jelölték meg önmegtartóztatásuk okaként, hogy azért nem gyújtanak rá, mert tekintettel vannak másokra.
Akik rágyújtanak vezetés közben 41 %-ban állították magukról, hogy annyira erős dohányosok, hogy nem bírják ki cigaretta nélkül, többségük inkább jutalmazásnak tekinti a cigarettát a hosszú út során, illetve az unalom és a fáradtság elűzésére használja.
Sok dohányzó vezető azért nem gyújt rá autójában, mert rossz szagú lesz az utastér ( 90%), de sokan említették azt is, hogy cigarettázás közben nem biztonságos a vezetés, illetve volt akit az tartott vissza a dohányzástól, hogy a dohányfüstös autót nehezebb eladni.
A megkérdezett, autóban is dohányzó vezetők 72%-a akkor is rágyújt, ha utasa van, sőt, csak 48 százalékuk kerüli a dohányzást akkor, ha 18 év alatti, azaz kiskorú utast szállít. Ebben az esetben 31 %-uk engedéllyel, 22 %-uk pedig engedély kérése nélkül is rágyújt. Megdöbbentő tény, hogy az autóban dohányzók 11%-a engedély nélkül rágyújt akkor is, ha várandós kismamát szállít.
A dohányzó autósok 29%-a nyíltan felvállalja, hogy a csikket az ablakon dobja ki. Azok a dohányzó vezetők, akik legfeljebb 8 osztályt végeztek, még nagyobb arányban ( 48%) dobják ki autójuk ablakán a csikket.
A BAT Hungary fontos jelzésnek tartja, hogy az autós pihenők megítélése nem jó, hiszen a megkérdezettek 32%-a azokat nem tartja elfogadhatónak, egy ötfokú skálán értékelve kultúráltságuk átlaga, a megkérdezettek szerint, mindössze 2,68.
Amennyiben a pihenőhelyek kávézójában elszívó berendezéssel felszerelt, kényelmes dohányzósarkok lennének, a dohányzó autósok 30%-a megváltoztatná szokásait. Ugyanez vonatkozik a pihenőhelyekre, ahol ha több rendszeresen tisztított, esztétikus csikk és szeméttároló lenne, a dohányzó autósok 24%-a szívesebben állna meg dohányozni, és egyáltalán nem dohányozna az autójában, csak a pihenőhelyeken.
További információ:
www.bat.hu