Közismert férfiak vállalták ismét a rózsaszínt
A Mellrákinfó Egyesület tavaly októberi kampánya annyira sikeres volt, hogy azt az idei évben is folytatják. A csapat két új emberrel egészül ki, akik teljes mellszélességgel támogatják a mellrák elleni küzdelmet. Az egyesület felkérésére rózsaszínbe öltöztek, hogy hangsúlyozzák a férfiak szerepét ebben a nagyon fontos ügyben.
Magyarországon évente 8500 nőnél diagnosztizálnak mellrákot és körülbelül 2500 nőt veszítünk el a késői felismerés miatt. Rendszeres mammográfiai szűréssel a betegség a korai stádiumban rendkívül jó arányban gyógyítható, mégis kevesen, a nők mindössze 40-50 százaléka jár csak el a szűrővizsgálatokra, amíg ezzel szemben a skandináv országokban ez a szám 80 százalék körül van! A részvételi arány javítása érdekében a Mellrákinfó Egyesület úgy döntött, hogy októberben, a mellrák elleni küzdelem hónapjában ezúttal a férfiakat is megszólítja, ugyanis szó szerint életet menthet az odafigyelésük és támogatásuk. Az egyesület figyelemfelhívó kampányában résztvevő ismert férfiak nemcsak a nevüket és arcukat vállaltak, de úgy döntöttek, hogy a betegség elleni küzdelem szolidaritásaként októberben rózsaszínt viselnek.
Kulka János az elsők között csatlakozott tavaly a megmozduláshoz:
A testvérem patológus, aki 25 éve emlőrákkal foglalkozik. Tudom, hogy milyen fontos a mammográfiás szűrés és a korai diagnózis, mert az időben felfedezett betegség nagyon jól gyógyítható. Fontos, hogy ezt minél többen tudják és ebben a férfiaknak is van felelőssége - mondta színművész.
„A mellrákkal való szembesülés és a gyógyuláshoz vezető út emberfeletti, társ nélkül pedig még nehezebb” – mondja Halom Bori, az egyesület vezetője. „Ezért igyekszünk megszólítani a férfiakat is, hiszen sokszor ők találják meg az elváltozást a nőnél. Fontosnak tartjuk felhívni a férfiak figyelmét arra is, hogy bíztassák kedvesüket az ingyenes mammográfiás vizsgálaton való részvételre és ösztönözzék párjukat, hogy azonnal forduljanak orvoshoz, ha bármi szokatlant észlelnek magukon.”
A két új csatlakozó így nyilatkozott :
Vincze Ottó: „Megtisztelő, hogy részt vehetek ebben a kezdeményezésben. Ha a rosszra jóval válaszolunk, és a változásra koncentrálunk, akkor mindent jóvá tehetünk!”
Schiffer Miklós: „Amikor találkoztam Borival, azonnal tudtam, hogy támogatni fogom ezt a kezdeményezést. A lelkesedése, a tiszta és őszinte segíteni akarása példaértékű. Fontosnak tartom, hogy az emberek tudatában legyenek ennek az alattomos és mindenkit fenyegető kórnak a jelenlétéről, arról, hogy figyelni kell rá és hogy leküzdhető.”
Cégek is beállnak a jó ügy mellé
Idén az egyik nagy biztosítótársaság is rózsaszínbe öltözik. „Egyik kolléganőnk országosan ismertté vált bátor szembenézése a mellrákkal, és az, hogy minél szélesebb körben szeretné felhívni a figyelmet a saját magunkra való odafigyelés, a korai felismerés fontosságára, arra motivált minket, hogy mi is a felvállalt ügye mellé álljunk, és támogassuk a mellrák elleni küzdelmet. Ezért valósítjuk meg a Mellrákinfó Egyesülettel közös kampányunkat is, mellyel szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy ezek a fontos üzenetek minél több emberhez eljussanak. Kollégáink személyes kiállása mellett külön öröm számunkra, hogy az összes általunk szponzorált férfi sportcsapat is csatlakozott hozzánk. A Fradi labdarúgó klasszisai és vízilabdázói, illetve a MOL-Pick Szeged kézilabdázói közül olyan sztárokkal viseljük együtt a rózsaszínt, mint például Lipcsei Péter, Dragóner Attila, Vogel Soma, Vámos Márton, Mikler Roland és Bánhidi Bence – mondta el Koháry András, a Groupama Biztosító kommunikációs és PR vezetője.
Andor Tamás rendező-operatőr így fogalmazott:
Akinek édesanyja, leánya, párja, szerelme, felesége van, az odaáll és megmutatja, hogy tele van aggodalommal és szeretettel azok iránt, akiknek nem tud tevőlegesen segíteni.
A Mellrákinfó Egyesület immár hatodik éve azon munkálkodik, hogy minél több nőhöz eljusson üzeneteivel: oda kell figyelni magunkra, a testünk jelzéseire és el kell járni a szűrővizsgálatokra. Ha pedig bármi szokatlant észlelünk, akkor azonnal orvoshoz kell fordulni és nem szabad hagyni „lerázni” magunkat. Bár a statisztikák szerint ez még mindig az 50 év feletti nők vezető betegsége, az egyesület azt tapasztalja, hogy a Facebookon általuk létrehozott zárt és titkos csoportban egyre több 40, sőt 30 év alatti érintett nő csatlakozik hozzájuk.
Az online kampány október 1-jén indult a Facebookon és egész hónapban fut. Az eseményben arra buzdítják a férfiakat, hogy posztoljanak magukról olyan képet, amin valami rózsaszín vagy pink ruhadarabot viselnek, ezzel mutatva ki támogatásukat. A hónap végén a posztolók között egy 2 személyes vacsora utalványt sorsolnak ki, amely a Mezzo Music Restaurantba szól. Emellett a város több pontján lesznek láthatóak a képek a villamosmegállókban.
Szereplők: Andor Tamás (operatőr), Bozsó Szilárd (életigenlő), Csikós Árpád (fotóművész), Dombovári Tamás (fotográfus), Kalovits Gábor (amerikai focista), Kulka János (Kossuth-díjas színművész), Litkey Farkas (világbajnok vitorlázó), Mezőffy Tamás (európa-, és világbajnok virágdesigner), Pietro Jackson (Hot Man Dance alapítója), Púza András (Hard Dog Race alapítója), Sándor Pál (filmrendező), Schiffer Miklós (stílusszakértő), Szoboszlay András (rajzoló művész), Varga Dániel (olimpiai bajnok vizilabdázó), Vincze Ottó (válogatott labdarúgó).
Fotó: Csikós Árpád, Dombóvári Tamás; Grafika: Szoboszlay András Helyszín: Tiliteo studio, Madison studio;