Az évkör természetes rendje szerint a nyár második felében olyan időszakot élünk, amikor a természet szinte túlzó bőséggel kínálja éltető elemeit, nekünk csak "el kell venni" és élvezni az "ingyen kenyeret". Ilyenkor belefeldkezhetünk a nyár örömeibe, mint a Tücsök, aki nem volt hajlandó időben letenni a hegedűjét, hiszen a szűkebb időszaknak még előszelét sem érezte. Gyermekeink is gyakran a játékos Tücsök módjára a pillanatnak élnek, nem tervezik a jövőt, hogy mit jelent a folyamatos odafigyelés, a készülés.
Az a gyermek, akinek nem segítenek a rendszeres életritmus kialakításában, ahhoz való újra hozzászokásban, iskolakezdéskor óriási váltásnak, stressznek lesz kitéve. Minél több erőfeszítést igényel a gyermektől az új helyzethez való alkalmazkodás, annál kevesebb energiája marad a tananyag megértésére, a tanár kéréseinek megjegyzésére, az új társakkal való kapcsolat kialakítására.
Segíthetjük a gyermeket a felkészülésben
A rendszeresség kialakítása mellett érdemes egy sor további, mindennapokra vonatkozó "irányelvet" megfogalmazni: biztonságos közlekedés szabályaira való odafigyelés, zsebpénz, mire és mennyi, leckére, különórákra, barátokra és a házimunkákra fordítandó idő hatékony beosztása, stb. Beszéljék meg ki mit gondol, mit szeretne, jussanak konszenzusra - különösen kamaszok esetében fontos a tervezési fázisba való bevonás.
Az iskolakezdés mind a szülők, mind a gyermekek számára stresszel járhat
Jó terv esetén a gyermek önállóbban intézi feladatait, akkor is tudni fogja a dolgát, ha a szülő éppen nem elérhető. Így a szülőnek sem kell folyton kontrollálnia csemetéjét, több idejük marad az egyéb szórakoztató, pihentető tevékenységekre, beszélgetésekre. Ha ez nem bevett gyakorlat még a családban, bele lehet "rázódni" egy újfajta családi kommunikációs stílusba néhány konzultáció alatt szakember segítségével is.
Forrás: www.webbeteg.hu