Brian Knutson és Camelia Kuhnen kutatásleírása a napokban jelent meg a NeuroReport című szakmai lapban.
A kutatás szerint, ha a heteroszexuális férfiak pozitív érzelmi stimulációt élnek át, akkor ugyanaz a terület lép működésbe az agyukban, amely az előrelátással és az előre tervezéssel áll kapcsolatban. Tehát a stimulációt követő percekben a férfiak nagyobb kockázatot vállaltak, mint azt egyébként tették volna.
Nagyobb kockázat
"Ez az első tanulmány, amely az érzelmek és a gazdasági kockázatvállalás közötti összefüggésre hívja fel a figyelmet" - mondta Knutson. A kutatásban MRI készülékkel vizsgálták a tesztalanyok agyát, miközben pozitív, negatív vagy semleges hatású képeket néztek, majd közvetlenül ez után dönteniük kellett egy "gazdasági" kérdésben - pontosabban abban, hogy egy dollárt vagy 25 centet tesznek fel tétnek egy szerencsejátékban, ahol ugyanannyi az esély a nyerésre, mint vesztésre -, anélkül, hogy idejük lett volna gondolkodni.
Azok a férfiak, akik pozitív képeket (azaz erotikus, vonzó nőket és jeleneteket) nézegethettek, több kockázatot vállaltak, mint azok, akiknek a negatív (kígyók és pókok) vagy semleges (irodai eszközöket ábrázoló) képek jutottak.
Minden résztvevő 10 dollárt kapott a tesztek előtt - így a játékot valódi pénzben játszották, és a kutatás végén meg is tarthatták a megnyert összeget. "Ha a férfiak erotikus képeket néztek, akkor utána sokkal merészebben döntöttek financiális kérdésekben - tette hozzá Knutson. - Ez minden esetben így volt, függetlenül attól, milyen anyagi helyzetben voltak a férfiak, vagy milyen tapasztalataik voltak korábban a szerencsejátékkal kapcsolatban."
A kaszinósok már régóta tudják
Knutson szerint sok helyen - például a kaszinókban - "ösztönösen" használják ki azt, hogy a férfiakat bizonyos eszközökkel "rá lehet venni" a nagyobb kockáztatásra.
"A kaszinókban sok olyan dolog van, amely nincs közvetlen összefüggésben a szerencsejátékokkal: szexi kosztümökbe bújt lányok, ingyen italok, zene...
Ezek mind azért vannak, hogy bizonyos agyterületeket stimuláljanak, az emberek ellazuljanak, és így könnyebben kockáztassák a pénzüket" - mondta a pszichológus. Knutson szerint ki lehet használni az erotika hatalmát akkor, ha valaki több pénzt szeretne "kihúzni a pasik zsebéből" - de csak abban az esetben, ha lehetővé, sőt kötelezővé teszi, hogy pillanatok alatt döntsenek.
"A kereskedőknek, ha ezt a módszert kívánják követni, rá kell kényszeríteni a vásárlókat, hogy ne legyen idejük gondolkodni, hanem azonnal döntsenek" - mondta.
Amíg a férfiak az erotikára, addig a nők az illatokra buknak
Egy másik, hasonló kutatás szerint a nők hajlamosabbak előre nem tervezett módon vásárolni, ha olyan illatot éreznek, amely kellemes emlékeket ébreszt bennük és éhessé teszi őket - ilyen például a csokoládé vagy a sütemény illata. Sőt, a szingapúri egyetem kutatói kimutatták, hogy az anyagi kockázatvállalás és a költekezés még abban az esetben is jelentősen nő, ha a hölgyek csupán étvágygerjesztő fotókat nézegetnek.
Forrás. www.ujszo.com