Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Kakaó a legveszedelmesebb betegségek ellen!

A kakaó egészségre gyakorolt pozitív hatásáról új kutatási eredmények láttak napvilágot a washingtoni Nemzeti Akadémia konferenciáján. Norman Hollenberg, MD, PhD, a Harvardi Egyetem orvostudományi karának professzora bemutatta a legfrissebb kutatási eredményeket.

Ezek szerint a flavanolban gazdag kakaó-termékek fogyasztása különösen hatékony eszköz lehet a világ két leggyakoribb betegségének leküzdésében: a szív és érrendszeri betegségek illetve a rák elleni küzdelemben.

A Mars vállalatcsoporttal több éve együttműködő harvardi professzor, Hollenberg két közép-amerikai indián törzset tanulmányozott. Az egyik, Kuna indián törzs egy szigetcsoporton lakik nem messze Panamától. Ezek az indiánok hosszú idők óta, naponta nagy mennyiségű házi-készítésű kakaóitalt fogyasztanak. Ezzel ellentétben azok a Kuna indiánok akik elhagyták a szigeteket és Panama külvárosaiban élnek alig fogyasztanak kakaót, illetve a kakaóban található flavanolokat.

A két csoport halotti igazolványait tanulmányozva Hollenberg professzor azt állapította meg, hogy a szigetlakó Kuna indiánok sokkal ritkábban szenvednek szív és érrendszeri, illetve rákos betegségekben, mint azok, akik elhagyták a szigeteket. A szív és érrendszeri betegségből származó halálozás 1,280% -kal magasabb volt azok körében, akik Panama külvárosaiban éltek, a rákbetegsegek okozta halálozás pedig 630% -kal meghaladta a szigetlakóikét.

"A kutatásunk eredményei arra utalnak, hogy egy flavanolban gazdag étrend  különösen jó eszköz a világ két legveszedelmesebb betegsége ellen" mondta Hollenberg, aki több mint egy évtizede folytat kutatásokat a Kuna indiánok körében. "Bár az eddigi eredményeink nagyon szignifikáns rizikó csökkentő és kiemelkedően fontos népegészségügyi szempontokra utalnak, további kutatások kellenek ahhoz, hogy egyértelmű és végleges következtetéseket vonhassunk le a flavanol fogyasztás és a sziv és érrendszer, illetve a rákos betegségek kapcsolatáról akár a tanulmányozott Indián csoportok vagy mások esetében 

A Harvardi professzor korábbi kutatásait alátámasztja egy, az Aacheni Egyetem, a német Heinrich-Heine Egyetem, a Californiai Egytem (Davis) és a Mars vállalatcsoport kutatói által készített új tanulmány is. Ezek a kutatási eredmények 2006 Január 24-én jelentek meg a szakmailag közismert tudományos folyóiratban, a The Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)-ben. A kutatók bemutatják, hogy a szigetlakó Kuna Indiánok vérképében sokkal magasabb a flavanol illetve salétromsav-oxidok szintje (az utóbbi fontos szerepet játszik az érrendszer és a vérkeringés egészséges működésében).

 A PNAS -ben most megjelentetett tanulmány az első közvetlen bizonyíték arra, hogy a kakaóban található egyik flavanol, az úgynevezett (-)epicatechin,  fontos szerepet játszik a véredények tágulásában, illetve csökkenti a vérrög-képződés esélyeit, mely a szív és érrendszeri betegségek egyik fő eleme.

Egy másik, a Journal of the American College of Cardiology 2006 januári számában megjelent tanulmány szintén  közvetlen bizonyíték arra, hogy a fent említett falavanol közreműködik a véredények tágulásában és ezzel egészségesebb érrendszer működést biztosíthat. A Mars  vállalatcsoport által támogatott kutatás kimutatja, hogy a kakaóban található (-)epicatechin flavanol  szignifikáns és pozitív módon befolyásolja az érrendszer egészséges működését.

"Együttesen, a kakaó flavanolok érrendszerre gyakorolt pozitív hatása meghaladja az antioxidánsokét" mondta Harold Schmitz, PhD, a Mars vállalatcsoport kutatási igazgatója és a tanulmány társszerzője. Továbbá, "Megállapítható, hogy a kakaó flavanolok együttesen elősegíthetik az egészséges vérkeringést, és véráramlást. Mindezek megerősítik azt a tényt is, hogy ezen flavanolok fontos részét képezhetik a szív- és érrendszer egészségének fenntartásához szükséges diétában...A bizonyítékok alapján kijelenthetjük, hogy a kutatóknak nem szabadna a kakaó flavanolokat antioxidánsként kezelni, illetve a kakaó flavanol tartalmát nem javasolt  a hagyományos antioxidáns kapacitás metodológiájával mérni, mert ezek félrevezethetik a klinikai kutatásokat és egészségügyi szakértőket". Schmitz vezeti a Mars vállalatcsoport globális kakaó-kutató csapatát, mely közreműködött a fent említett tanulmányok készítésében a Harvard, Heinrich-Heine, Californiai, USDA-ARS, Nottingham egyetemek és több vezető kutatóintézet munkatársaival világszerte.

Carl Keen, PhD, Tanszékvezető Professzor a Californiai Egyetemen (Davis) több  kakaó-flavanol kutatásban vett részt. Elnöke volt annak a kutatócsapatnak, amely több vizsgálatot végzett a kakaó flavanolok és a kardióvaszkuláris funkciók közötti összefüggésekről. Ennek a kutatócsapatnak volt a tagja Hollenberg és Schroeter, és Joseph Spence, PhD, USDA-ARS. Dr Keen megjegyezte, hogy gyakran megfeledkezünk arról, hogy a kakaó  egy növényi termék, ami a többi gyümölcs vagy zöldségfélékhez hasonlóan egészséges anyagokat tartalmaz. Példaként említette, hogy az egyes kakaófajtákban nagy mennyiségben található (-) epicatechin flavanol más gyümölcs, illetve zöldségfajtákban, mint például az almában és a szőlőben szintén jelen van.


Férfiak teljesítményének növelése alkalmi készítményekkel

Férfiak teljesítményének növelése alkalmi készítményekkel 

A férfiak számára fontos, hogy az intim helyzetekben magabiztosak legyenek, de előfordulhatnak olyan pillanatok, amikor szükségük lehet egy kis támogatásra.
A bőrápolás új korszakát hozza el a longevity és a PDRN

A bőrápolás új korszakát hozza el a longevity és a PDRN 

Az elmúlt években alapjaiban változott meg mindaz, amit az anti-agingről gondolunk.
A hajhullás kezelése: miért ne hagyja figyelmen kívül?

A hajhullás kezelése: miért ne hagyja figyelmen kívül? 

A hajhullás számos nő számára jelent kellemetlen és zavaró problémát.
Az ízületvédelem fontossága: mit tehetsz fiatalon a porckopás ellen?

Az ízületvédelem fontossága: mit tehetsz fiatalon a porckopás ellen? 

Gondoltál-e már arra, mennyi törődést igényelnek az ízületeink?
Egészség és harmónia a mindennapokban

Egészség és harmónia a mindennapokban 

Sokan keresnek valami olyasmit, ami segít harmonikusabbá tenni a mindennapjaikat.
Mi az a botox és miért nem kell tőle félni?

Mi az a botox és miért nem kell tőle félni? 

Ha valaki először gondolkodik botoxkezelésen, általában nem a szúrásoktól fél, inkább attól, hogy mi lesz utána.
A chasen-készítés művészete Japánban

A chasen-készítés művészete Japánban 

Ma különleges élményben lesz része.
Pre- és probiotikumok: a bélflóra és a hidratálás új dimenziója

Pre- és probiotikumok: a bélflóra és a hidratálás új dimenziója 

Az egészség megőrzése ma már nem arról szól csupán, hogy mit eszel vagy mennyit mozogsz.
Élvezd a különleges szaunaélményeket

Élvezd a különleges szaunaélményeket 

Napjainkban egyre többen választják a szaunázást relaxációs tevékenységként, hiszen nemcsak a test, hanem a lélek is feltöltődhet általa.
Vízfogyasztási trendek otthon és az irodában

Vízfogyasztási trendek otthon és az irodában 

Az otthonok és munkahelyek kialakítása folyamatosan változik a felmerülő új igények hatására.