Az "agyfejlesztő tréningek" napjainkban egyre nagyobb népszerűségnek örvednek. Még a Nintendo is beállt a sorba egy programmal, melynek célja, hogy folyamatos játékkal fejlesszük agyunkat. Azonban nem minden program hatásos. Egyelőre a tudósok nemigen tudják megmondani, hogy mi ennek az oka.
Úgy tűnik, minél idősebb valaki, amikor elkezdi a tréninget, annál kevésbé tud eredményeket elérni. A kutatók arra jöttek rá, hogy a sikeresség szempontjából komoly jelentősége van annak, hogy ki milyen stratégiát alkalmaz. Ezzel kiküszöbölhetők a korból és a képességekből adódó eltérések is. Lustig és Bissig egy olyan memóriatréninget vett alapul, melyen egészséges idős emberek és az Alzheimer-kór korai stádiumában lévő emberek is részt vettek, és megnézték mi volt a különbség azok között akik jó eredményeket értek el, és azok között, akik nem.
Eredményeik szerint a memória fejlesztéséhez nem elég keményen dolgozni, azt okosan kell csinálni. A hatvanas, hetvenes éveikben járók stratégiája az volt, hogy a legtöbb időt a tananyag tanulásával töltötték, és csak keveset foglalkoztak a tréning tesztjeivel, és így rengeteget fejlődtek. Velük ellentétben a nyolcvanas éveikben járók és az annál idősebbek keveset tanultak, de több időt töltöttek a teszttel. Ők nem voltak eredményesek a tréning során, és keveset fejlődtek.
A szakemberek ebből azt a következtetést vonták le, hogy a memória szempontjából nem az a fontos, hogy mennyi időt töltünk a dolgok megjegyzésével, hanem, hogy mibe fektetjük energiánkat. "Most azt vizsgáljuk, hogy előrehaladott korban lévő és alacsonyabb végzettségű emberek esetén hogyan működnek a másoknál bevált stratégiák, hogy lássuk, náluk is növelik-e a teljesítményt."- mondta Lustig.
Forrás: www.medipress.hu