A Kirakat.hu és a Szonda Ipsos legújabb Tudatos Vásárlói Indexe (TVI) szerint 2008 első felében a vásárlói tudatosságunk tekintetében előrelépés tapasztalható, de továbbra sem vagyunk tisztában fogyasztói jogainkkal. A jelenleg 4,95-ös átlagot mutató TVI szerint ugyan nőtt a tudatos vásárlók aránya, de fogyasztói preferenciáink változtak az elmúlt fél év során.
Továbbra sem erősségünk a környezettudatos gondolkodás, de meglepő módon már az ár mérlegelése sem elsődleges szempont.
A 2007 decemberében végzett első felmérés eredményei szerint a TVI 4,55 ponton állt, jelenleg viszont 4,95-ös átlagot mutat, amely a tudatosság növekedésére utal. Ez főleg annak köszönhető, hogy a skála két legfelső kategóriájába tartozó különösen tudatos fogyasztók aránya nőtt, míg a kevésbé tudatos vásárlók száma nagymértékben csökkent. A korábban megállapított demográfiai összefüggések most is beigazolódtak, így a felsőbb kategóriákban továbbra is nagyobb arányban vannak jelen a nők és a magas társadalmi státuszú, 30 év feletti, internet-hozzáféréssel rendelkező városi fogyasztók.
Már nem az ár a döntő szempont a vásárlásoknál
Az attitűd vizsgálatok során már az első felmérésben is kiderült, hogy a közvetlen, alapvető fogyasztói érdekeinket - pl. hibás termékek azonnali kicseréltetése, szervizgarancia igénybevétele - fontosabbnak tartjuk, mint például az elvi alapon nyugvó környezettudatos gondolkodást.
Ugyanakkor meglepő, hogy a TVI új mutatói szerint a közvetlen érdekeinket sem tartjuk következetesen szem előtt, hiszen a legkedvezőbb ár felkutatása sem tartozik már a tíz legfontosabb preferencia közé. Míg a korábbi adatfelvétel során a megkérdezettek 57%-a a vásárlás előtt biztosan megnézte, hogy mit hol érdemes megvenni, addig az újabb eredmények alapján alig 50% tájékozódik az árak felől.
A vásárlói tudatosság fejlődését példázza viszont, hogy egyre többen ismerik fel a proaktív fogyasztói viselkedés kényszerítő erejét a gyártókra nézve, azaz, hogy vásárlási szokásainkkal magunk is befolyásoljuk a kínálatot.
Nem tanultuk meg fogyasztói jogainkat
A Kirakat.hu és a Szonda kutatása szerint a fogyasztói jogokkal kapcsolatos ismereteink továbbra is a vásárlói tudatosságunk leggyengébb pontja. Igazolva a korábbi felmérés eredményét a válaszadók kétharmada a 13 fogyasztói joggal kapcsolatos kérdésből mindössze hét vagy annál kevesebb kérdésre adott helyes választ. Nagyfokú bizonytalanság tapasztalható a jótállás és a szavatosság fogalmainak tartalma körül, és nem jobb a helyzet a különböző termékek visszacserélésének feltételeit illetően sem. Így csak minden harmadik ember tudja, hogy három napon belül bármilyen termék indoklás nélkül visszavihető a kereskedőnek, és csak minden negyedik, hogy a jótállás minden termékre és szolgáltatásra alapvetően jár.
Egyre többen tájékozódunk Interneten a vásárlások előtt
Az újabb kutatás eredményei azonban azt mutatják, hogy az internet-hozzáféréssel rendelkezők több mint fele rendszeresen látogat általános információszerzés céljából különböző weboldalakat, mielőtt megvásárolna egy terméket vagy igénybe venne egy szolgáltatást. Az első - 2007. II. féléves - TVI adataihoz képest mindez 10%-os növekedést jelent, ami szintén segítette a vásárlói tudatosságunkban bekövetkező pozitív változásokat.
A Kirakat.hu és a Szonda felmérése szerint továbbra is intenzívebb online tájékozódás jellemzi a fiatalabbakat, a magasabb iskolai végzettséggel és társadalmi státusszal rendelkezőket, valamint a városokban, különösen a Budapesten élőket.