Ki is lenne manapság az egyik legismertebb prostituált a világtörténelemből, ha nem Mária Magdolna.? Az Újszövetség szerint ő a megtért kurtizán, és ő volt az egyik első, aki a Jézus halála utáni napon a sírhoz ment.
Mária Magdolnát a nem vallásosok talán el is felejtették volna, ha nem jön a Da Vinci-kód, amely szerint - mint tudjuk - az asszony Krisztus felesége volt, és közös gyermeküket, Sárát hordta a szíve alatt. A könyv szerint ő a kehely, amely felfogta Jézus vérét. A Dan Brown-regény óriási botrányt okozott, de mégis: egy felmérés szerint a franciák negyede elhiszi a leírtakat.
A kurtizánokkal kapcsolatos felfogás az egymást követő évszázadokban sokszor teljesen más volt, hol elfogadottabb volt, hol pedig a legnagyobb bűnnek tekintették.
A középkorban Velencében virágzott a legnagyobb prostitúció, amelyen még Bethlen Miklós is felháborodott, annak ellenére, hogy ő sem vetette meg az utcalányok szolgáltatásait. Elbeszélése szerint a gondolás az utazóknak ajánlgatta a hölgyeket, és bár ő maga nem, de inasa röpke kalandba is keveredett egyikükkel: "Az az ő Luciettája néha hajnalban, mikor ő a hasán munkában volt, meghallván az Ave Mariára szokott harangozást, mindjárt kapta feje alól az olvasót, és mondani kezdette..."
A tizennyolcadik és a tizenkilencedik században az irodalom is egyre erőteljesebben kezdett el foglalkozni a prostituáltak világával, Balzac például egy egész kötetet szánt nekik és világuknak (Kurtizánok dicsősége és nyomorúsága).
A kaméliás hölgy után pedig már nem fogjuk azonosítani a mostani prostituáltakat az akkoriakkal, akik sokszor a legtanultabb asszonyok voltak, minden este az operában vagy valamelyik párizsiszínházban mulattak éppen aktuális kitartójukkal.
Persze nem volt ritka, hogy több férfi "adományaiból" élt a kurtizán, ilyenkor a színházban jelezte, hogy aznap szabad-e. Dumas A kaméliás hölgyében ezt egy fehér kaméliával tette meg, ha azonban nem volt képes szexuális életre, egy vörös virágot tűzött mellére.
Henry Tolouse-Lautrec, a híres francia festő egyenesen beköltözött kedvenc bordélyházába, ahol a nyilvánosházak anatómiájába avatták be a lányok, testvérükként kezelték, ő pedig azt hangsúlyozta mindig, hogy bennük sokkal több érzés és szeretet van, mint akármilyen nagyvilági, szeplőtlen asszonyban.
SZF