Nem a legújabb divatmárkára vagy háztartási csodamasinára gondolunk, hanem... a modern technikára. Az Intel Corporation amerikai felnőttek körében végzett, "Nők, technika és életstílus" című on-line felmérésének ma közzétett eredményei szerint a nők
gyors ütemben zárkóznak fel a férfiak mellé a technika legújabb vívmányainak
használatában.
Az Intel a Harris Poll felméréseiről ismert Harris Interactive piackutató
céget kérte fel arra, hogy vizsgálja meg, milyen különbségek jelentkeznek a
férfiak és a nők attitűdjében a modern technika alkalmazása terén. Az
eredmények tanúsága szerint a nők minden eddiginél nagyobb mértékben
használnak számítástechnikai megoldásokat a mindennapi életben.
"Az Intel tisztában van vele, hogy a nők fontos szerepet játszanak a
modern technika elterjedésében. Szeretnénk megérteni, miként használják a
nők az új megoldásokat, hiszen csak így tudjuk kielégíteni igényeiket" -
magyarázta Dr. Genevieve Bell kulturális antropológus, aki a világ különböző
tájain élő emberek technikahasználati szokásait vizsgálja az Intelnél. "A
nők a világon mindenütt egyre inkább kihasználják a technika nyújtott
lehetőségeket munkahelyükön, társasági és párkapcsolataikban, valamint a
családi és a lelki élet területén. "TIF" - a modern technikában otthonosan mozgó nő típusa
A modern technikában otthonosan mozgó nő elnevezése az Intel
terminológiája szerint "Technology Involved Female", azaz röviden TIF. Az e
típushoz tartozó nők különböző generációk és társadalmi rétegek képviselői.
Éppúgy megtalálható közöttük a technikai készségeket már szinte az
anyatejjel magába szívó modern fiatal lány, mint a technikával munkahelyén
vagy lelkes autodidaktaként ismerkedő, érettebb nő. A nemek közötti
technikai szakadékot áthidalva az új nőtípus legifjabb képviselői a velük
egykorú férfiaknál gyakrabban vásárolnak laptopot. A vizsgálatban
megkérdezett fiatal nők fele nyilatkozott úgy, hogy következő számítógépe
laptop lesz, míg a férfiaknál csupán 43 százalék volt ez az arány.
Csökken a nők technikai lemaradása
A technika egyre fontosabb a nők számára a hétköznapokban. Az Intel és a
Harris Interactive közös felmérése szerint a nők éppannyira kellemetlenül
érzik magukat mint a férfiak (58 illetve 56 százalék), ha nem sikerül
naponta legalább egyszer lehívniuk e-mail üzeneteiket. És egyre többet
várnak el a technikától - többségük (62 százalék) a férfiakhoz hasonlóan (66
százalék) szívesen sajátítja el számítógépén új jellemzők használatát.
A nőket általában nem tartják fogékonynak a technikai újdonságokra, a
kutatás eredményei ezzel szemben azt mutatják, hogy a szebbik nem tagjai
élen járnak a vezeték nélküli internetezésben. A válaszok alapján több nő
(39 százalék), mint férfi (29 százalék) gondolja úgy, hogy ez a laptopok
egyik legfontosabb jellemzője. Míg a két nem képviselői nagyjából
egyetértenek abban, hogy repülőtér a leghasznosabb helyszín a vezeték
nélküli internetezés szempontjából (férfiak: 51 százalék, nők: 48 százalék),
több nő fogadna szívesen vezeték nélküli csatlakozási lehetőséget az orvosi
rendelőkben is (nők: 38 százalék, férfiak: 30 százalék).
"Jóllehet, a nők szívesen használják a technikát a mindennapokban
párhuzamos feladatvégzésre, életük megszervezésére és kapcsolattartásra,
sokkal kevésbé toleránsak a gyenge teljesítménnyel szemben. A modern nő
elfoglalt, és elvárja, hogy a technika az első pillanattól kezdve
kifogástalanul működjön" - jelentette ki Bell.
Az Intel 2002-es "Laptop és életstílus" című felmérése óta számottevően
nőtt a nők körében a laptophasználat gyakorisága. Ma a női felhasználók 87
százaléka véli úgy, hogy túl kockázatos lenne laptopját ruhatárban vagy
csomagmegőrzőben hagynia - szemben a 2002-ben rögzített 59 százalékkal. Két
éve a nők 54 százaléka nyilatkozott úgy, hogy megrémülne, ha laptopját
nyilvános helyen felejtené - ma 87 százalék ez az arány.
A kutatás tanúsága szerint egyes területeken a nők még mindig elmaradnak a
férfiak mögött. Ilyen például a számítógép-vásárláskor tanúsított
magabiztosság. "A felmérés szerint a férfiak általában magabiztosabban
vásárolnak technikai eszközöket" - mutatott rá David Krane, a Harris
Interactive közpolitikai és PR-kutatásokért felelős alelnöke. "Az Intelhez
hasonló vállalatoknak érdemes kiemelt célcsoportként kezelniük a nőket, és
technikai oktatóprogramokkal segíteni őket."
Lehet, hogy a nők nem annyira magabiztosak, mint a férfiak, de közel
háromszor annyian vélik úgy, hogy a másik nem tagjai eltúlozzák számítógépes
hozzáértésük mértékét (nők: 32 százalék, férfiak: 10 százalék).
A technika éppoly nélkülözhetetlen, mint az a bizonyos "kis fekete ruha"
A nők felzárkózásával párhuzamosan a technológiai vállalatok is
megpróbálnak lépést tartani a gyengébb nem képviselőivel. "Ha technikáról
van szó, a nők ugyanarra vágynak, mint a férfiak, vagy talán még többre
is" - vélekedik Bell. "Mi nők azt szeretnénk, ha a számítógépünk is olyan
lenne, mint kedvenc kis fekete ruhánk: megbízható és funkcionális eszköz,
amely szükség esetén mindig kéznél van, és néhány kiegészítővel éppoly
egyedivé varázsolható, mint gazdája."
Bell szerint világszerte egyre több vállalat készít új termékeket a
TIF-jelenségre reagálva. Külön szoftvereket fejlesztettek például arra a
célra, hogy távol tartsák a gyereket bizonyos webhelyektől. A cégek
különféle számítástechnikai termékekbe integrálják a vezeték nélküli
internetezés képességét, hogy bárhol biztosítani tudják felhasználóik
számára a kívánt hozzáférést. Még az eszközök fizikai megjelenését is
divatosabbra formálták. A rózsaszín laptopoktól kezdve a tükörrel és
ruhaméret-átváltó funkcióval rendelkező, divatos mobiltelefonokig, számos
európai és ázsiai trend már az Egyesült Államokban is megjelent.
Kutatási módszertan
Az on-line felmérést az Egyesült Államokban, 2004. július 29. és augusztus
9. között végezték. Az ország népességének keresztmetszetét képviselő
mintában 2545 (18 éves vagy annál idősebb) felnőtt, azon belül 1273 férfi és
1272 nő szerepelt. Az életkorral, nemmel, nemzetiséggel, iskolai
végzettséggel, régióval, jövedelemmel és internetezéssel kapcsolatos
adatokat szükség esetén úgy súlyozták, hogy hűen tükrözzék az on-line
népességre jellemző tényleges arányt