Ezek az adatok is azt az egyre növekvő aggodalmat támasztják alá, mely szerint az agresszív marketing hatására a gyerekeket újra és újra elérik az alacsony tápértékű élelmiszereket népszerűsítő hirdetések, és ezzel együtt egyre növekszik az elhízás aránya a gyermekek körében.
A tanulmányban csaknem kilencezer, gyermekeket célzó hirdetést vizsgáltak meg, melyek több mint kétharmadát édességek, gabonapelyhek és gyorséttermi ételek tették ki, és egyik sem népszerűsített zöldségeket és gyümölcsöket.
A kutatást vezető Walter Gantz, az Indiana Egyetem kutatóprofesszora elmondta, hogy a 2-7 év közötti kisgyerekek naponta átlagosan tizenkét élelmiszerreklámot látnak a tévében, ami évente nagyjából négyezernégyszáz hirdetést jelent.Ugyanakkor az egészséges étkezést és a testmozgást népszerűsítő közhasznú hirdetésekkel mindössze két-három naponta egyszer találkoznak a gyerekek. "Világos, hogy van hová fejlődni ezen a téren."- mondta Gantz.
Tavaly tizenegy nagy élelmiszergyártó vállalat tett ígéretet arra, hogy csökkenteni fogja a tévében sugárzott egészségtelen élelmiszereket népszerűsítő hirdetéseit, és hogy ötven százalékukat egészséges étel és egészséges életmód reklámokkal helyettesíti.
Az önként vállalt korlátozás oka, hogy mind demokrata, mind republikánus oldalról új rendeletet fontolgatnak a politikusok. "Ha nem történik előrelépés az ügyben, a vállalatoknak a mostaninál sokkal keményebb szabályozással kell szembenézniük."- jósolta Sam Brownback szenátor. A Republikánus Párt elnökjelöltje nem pontosította, hogy minek is kéne történnie ahhoz, hogy ne kerüljön sor új reklámtörvények megalkotására.
Sokan azonban szkeptikusak a élelmiszeripar önszabályozását illetően. Az élelmiszergyártó vállalatok ígérete a gyermekeknek szóló műsorok alatt sugárzott reklámok felére vonatkozik, ezek a műsorok viszont mindössze egyharmadát teszik ki a gyerekek teljes tévénézési idejének, így ez a korlátozás legfeljebb a reklámok hatodát érinti.
Dale Kunkel, az amerikai Nemzeti Orvostudományi Intézet élelmiszerreklámokkal foglalkozó bizottságának tagja aggasztónak találja, hogy a vállalatok megtehetik, hogy egészséges tevékenységeket jelenítenek meg reklámjaikban, anélkül, hogy a népszerűsített termék minősége javulna.
"Attól tartok, hogy ha a reklámban gördeszkázó fiatalok falják a hamburgereket, az teljesen belefér."- mondta Kunkel, az Arizona Egyetem professzora.
A vállalatok önkéntes programját a Nemzeti Reklámvizsgáló Tanács fogja felügyelni. C. Lee Peeler vezérigazgató szerint az önkéntesen kidolgozott irányelvek azt jelzik, hogy a szakma most először hajlandó változtatni reklámozási szokásain. "Nem tisztességes dolog azt mondani, hogy az önszabályozás megbukott, amikor még el sem kezdődött." - mondta. "Előbb adjanak nekünk egy esélyt, és meglátják, hogy mire vagyunk képesek."Forrás: www.medipress.hu