De melyek is az önkifejezés legfontosabb eszközei?
- a kérdések pontos megfogalmazása
- világos és egyértelmű mondanivaló, üzenet megfogalmazása
- vélemények és elvek megfogalmazása és megvédése
- elfogadás és visszautasítás, a "nem" kinyilvánítása
- a személyes korlátok elfogadtatása.
A háromféle embertípust, egy adott szituációba helyezve, a következőképpen különböztette meg egy nemrégiben megjelent cikkében.
A helyzet:
Barátainkkal bemegyünk egy étterembe és pizzát rendelünk. Amikor a pincér kihozza a pizzát, azonnal észrevesszük, hogy túlságosan megsütötték, majdnem elégették. Hogyan reagálunk?
A passzív típus:
Első reakció: szó nélkül fogadja az ételt. De, amint a pincér elmegy, barátainak kezd el magyarázni: Na mit szóltok ehhez? Szerintem undorító ilyet felszolgálni. Ne mondják, hogy itt a vendég a király. Ez az utolsó alkalom, hogy ebbe az étterembe jöttem. Amikor azonban a pincér odajön, hogy leszedje az asztalt, és megkérdezi? Jó volt-e az étel, ő nem mond semmit. Ez az ember típus passzívan viseli el a kedvezőtlen szituációt, nem érvényesíti jogait, s nem fejezi ki elégedetlenségét.
Agresszív típus:
Úgy tekinti, hogy kigúnyolják, csúfot űznek vele, s ezért azonnal a pincér tudtára adja: Hát ez képtelenség! Maga viccel velem! Csak nem gondolja, hogy ezt megeszem! Visszautasítom az ilyen kiszolgálást. Ne mondja már, hogy olyan nehéz egy pizzát megsütni. Dilettánsok! Az ilyen típus ugyan kifejti véleményét, de durván. Ráadásul miközben saját jogaira hivatkozik, nincs tekintettel másokéra. Kész átgázolni másokon, hogy elérje azt, amit akar.
A valódi önkifejező:
Természetesen semmi kedve megenni az elégetett pizzát, s még fizetni is érte, de tudatában van, hogy ezért nem a pincér a felelős, ezért így reagál: Azt hiszem, ez a pizza egy kicsit jobban meg van sütve, mint ahogy én szeretem. Legyen szíves, rendeljen nekem egy másikat, mert ezt nem kívánom megenni és kifizetni. Ez a típus világosan kifejezi véleményét, kinyilvánítja jogait a megfelelő minőségű ételre, ám tekintettel van a másik emberre is.
A szituáció további tanulsága, hogy míg az első két típus képviselője biztos nem tér vissza ebbe az étterembe, a harmadikat - aki képes tolerálni mások hibáit, miközben ragaszkodik saját jogaihoz - valószínűleg némi kedvességgel (például az ebéd végén a "ház vendégeként" fogyaszthatja el kávéját) még sikerül visszacsábítani.