A pénzmosás elleni törvény rendelkezéseinek megfelelően december 31-ét követően a hazai önkéntes nyugdíj-, egészség- és önsegélyező pénztárak kötelesek megtagadni azoknak a tagjaiknak az ügyleti megbízásait, akiknél az ügyfél-átvilágítás eredményei ez év végéig nem állnak teljeskörűen rendelkezésre. Az ügyfél-átvilágítás során a tagoknak személyesen kell igazolniuk pénztáruknál személyazonosságukat – személyi igazolványuk és lakcímkártyájuk bemutatásával –, pénztáruk pedig rögzíti azonosító adataikat.

Az a pénztártag, akinek ezek az adatai a határidőig nem állnak teljeskörűen rendelkezésre, januártól nem tud például egészségpénztári kártyával fizetni, önsegélyező pénztári szolgáltatást igénybe venni, illetve – ha ezt igényelné – nem veheti fel nyugdíjpénztári hozamait. A pénztártag egyéni számlájára érkező befizetéseket továbbra is jóváírják, azok hozamot termelnek, s a tag addig felhalmozott tőkéje, illetve hozamai sem vesznek el.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a közelmúltban egy állásfoglalásában rögzítette: a 2014. december 31-ei határidő nem „jogvesztő”, tehát ezt követően is lehetséges a hiányzó ügyfél-átvilágítás lefolytatása. Amint ez megtörténik, a pénztár ismét teljes körű szolgáltatást nyújthat az érintett ügyfél számára. A jegybank, illetve a jogelőd pénzügyi felügyeleti hatóság rendszeresen vizsgálta az ügyfél-átvilágítási kötelezettségek teljesítését, és több önkéntes pénztárral szemben alkalmazott intézkedést az ezzel kapcsolatos szabályszegés, mulasztás miatt.
Az ügyfél-átvilágítással kapcsolatos előírások azokat a pénztártagokat érinthetik, akik 2013. július 1. napját megelőzően léptek be a pénztárba.
A pénztártagoknak célszerű felvenniuk a kapcsolatot az önkéntes pénztárukkal, hogy megtudják: esetükben az ügyfél-átvilágítás eredményeit teljeskörűen beszerezték-e. A tagok egy része esetében ugyanis a pénztárak már korábban elvégezhették az ügyfél-átvilágítást, illetve esetleg más szolgáltatóktól megkaphatták a szükséges információkat.