Facebook hozzászólás
465

Tippek, hogy jobban menjen a gyereknek a tanulás

Már az első 3 hét alatt lefáradt, kedvetlen és nehezen megy minden a suliban? Ha nem szervi oka van, akkor érdemes néhány általunk összegyűjtött tanácsot megfogadni. Valószínűleg segíteni fog!

A tanulás körülményeinek fontossága

Tanulósarok – ez az első és legfontosabb, hiszen ha nincs a gyereknek egy külön kuckó, ahova elvonulhat, ahol nyugodtan tanulhat, alkothat, fejlődhet, akkor miért várunk el tőle jó eredményeket? A tanulósarok megléte kicsiknél és nagyobbaknál egyaránt nélkülözhetetlen. Egy klasszul kialakított tanulósaroknak akár még motiváló ereje is lehet! Ezen a helyen kizárólag tanulás történjen, és minden tárgy ezt a célt szolgálja.

Kép: Pixabay

Ellenőrizzük, hogy kényelmes-e a szék (állítható magasságú), van-e elég fény (az asztali lámpa jobbkezeseknek balról, balkezeseknek jobbról világítson), van-e elég hely az íróasztalon, van-e elég polc, fiók és különböző tároló, amiben tárolni tudja az iskolaszereit.  Jó látható helyen legyen egy óra is, ami segíti az idő beosztását! Ezen kívül még a tanév elején beszéljük át a gyerekkel, hogy iskola után mikor fog neki állni a tanulásnak, és ezt következetesen igyekezzünk betartani, illetve azt is ajánlatos lefixálni, hogy a tanulósarkot neki kell tisztán és rendben tartania.

A körülményekhez tartozik még az is, hogy a TV-, zenehallgatást és mobilnyomkodást kíséreljük meg háttérbe szorítani tanulás közben. Ezek mindenképpen elvonják a gyerek figyelmét, ami nem jó, úgyhogy próbáljuk meg kizárni őket – bár lehet belőle pár vitánk. A zenehallgatás esetenként működhet, de leginkább nagyobb gyerekeknél, és csakis olyan típusú személyeknél, akik képesek megosztani a figyelmüket.

Tanulási stílusok különbözősége

 Érdemes megfigyelnünk, hogy gyermekünknek milyen a tanulási stílusa. Nagyon érdekes, hogy egyesek hallás, mások látás, vagy éppen mozgás alapján sajátítják el jobban az adott tudásanyagot. Sőt, vannak olyanok, akik több kategóriába is beletartoznak. Ezt létfontosságú kideríteni!

  • Hallás: vannak olyan tanulók, akiknek többnyire elég, hogyha az órán elhangzottakra odafigyelnek, meg tudják azokat jegyezni, és otthon már csak esetleg át kell nézni az anyagot. Rájuk a hallás utáni tanulási stílus jellemző, és többnyire irigylik is őket a diáktársak.  Persze nekik sem olyan könnyű, hiszen ők a tanórán elkezdik már a tanulást, nem csak bámulnak ki a fejükből. J Akik hallás után könnyebben tanulnak, azoknak érdemes saját maguknak vagy szüleiknek is felmondani a leckét, mert így könnyebben rögzül.
  • Látás: vannak olyan tanulók, akik a dolgozat után pontosan meg tudják mondani, hogy a válasz bizony ott volt a könyv jobb felső sarkában, a kép mellett – erre biztosan emlékeznek, de a válasz valamiért mégsem ugrott be. Ők látás után tanulnak inkább. Nekik érdemes szövegkiemelővel kiemelni a tanulnivalóból a lényeget, a főbb kulcsszavakat így jobban tudják memorizálni. A különböző ábrák és diagramok is előnyösek a látás típusoknak.
  • Mozgás: vannak olyan tanulók, akik jobban meg tudják tanulni a leckét, hogyha járkálnak, mozognak memorizálás közben, vagy leírják az anyagot saját szavaikkal – rájuk a mozgás utáni tanulási stílus jellemző.

Hogyha sikerült megállapítanunk, hogy a fenti tanulási stílusok közül gyermekünkre melyik(ek) jellemző(ek), akkor aszerint építsük ki a tanulási módszereket a hatékonyság növelése érdekében. Saját tanulási stílusunkat viszont semmiképp se erőltessük rá a gyerekre.

A közös tanulás előnyei
A közös tanulás többféleképpen is megvalósulhat. Egyrészt szülői segítséggel, pl. ha felmondja a leckét a gyerek az egyik szülőnek, másrészt diáktársakkal, csoportosan. Az eljátszott felelés módszere egyébként azoknak is javasolt, akikre nem a hallás utáni tanulási stílus jellemző, hiszen rendkívül hasznos: egyrészt a gyerek ilyenkor gyakorolja a felelés folyamatát, így nem jön majd annyira zavarba, hogyha a tanár előtt kell megfogalmazni a gondolatait szóban, magabiztosabbá válik; másrészt az esetleges kommunikációs gondok is javulhatnak, hogyha minél többet gyakorol szóban is. Kisebb gyerekek esetén érdemes játékosra venni a figurát eljátszott felelésnél, nagyobbaknál persze lehet komolyodni.

Az osztálytársakkal való együtt tanulás (pl. ketten-hárman) is praktikus: beszéljék meg a gyerekek közösen az anyagot, így jobban rögzülnek majd egyes részek a tananyagból. Taníthatják és ki is kérdezhetik egymást a gyerekek, ez szintén növeli a produktivitást. Szülő azért legyen elérhető közelségben, hogy ne fulladjon játékba, csevegésbe, zenehallgatásba a program.

A sport és az étrend-kiegészítők szerepe a tanulásban
A mozgás jótékony hatásairól már jó pár cikk született, ezt most nem is szeretnénk túl bőven részletezni, hiszen kétségtelen, hogy nemcsak a testnek, hanem a szellemnek is kiváló a sport, ezért arra sarkallnánk a szülőket, hogy biztosítsanak minél több lehetőséget gyerekeiknek a mozgásra. Köztudott, hogy a jól sportoló gyerekek általában jobban teljesítenek az iskolában, tanulásban: terhelhetőbbek, képesek jobban koncentrálni, nagyobb az akaraterejük és jobban kialakul bennük a felelősségérzet. Ráadásul egy skót vizsgálat arra is rámutatott, hogy a sportoló gyerekeknek idős korukban nagyobb az intelligenciahányadosa, mint a nem sportoló társaiknak.

Étrend-kiegészítők terén leginkább az Omega 3 halolaj és a C-vitamin ajánlott a leterhelt nebulóknak.

Az idegrendszer membránjainak 30-40%-a Omega 3 zsírsavakból épül fel, így annak szinten tartása, serkentése jótékonyan hathat az agyi kapacitásra és az idegrendszerre. Az Omega 3 zsírsavak jelentősen javítják a koncentráló-, feladatmegoldó- és felfogóképességet, hiányuk figyelemhiányt, koncentrációzavart és hiperaktivitást eredményezhet. Mivel az Omega 3 fogyasztás aránya a hétköznapi táplálkozásunkban nem elégséges (még akkor sem, ha rengeteg halat és lenmagot fogyasztunk), ezért érdemes pótolni étrend-kiegészítővel, csak arra figyeljünk, hogy csakis környezeti szennyeződésektől, mérgező fémektől mentes (kadmium, ólom, króm, arzén), hideg tengeri halakból nyert Omega 3 halolajat vásároljunk a gyereknek és magunknak is!

A C-vitamint az emberi szervezet nem tudja előállítani, ezért szükséges külső forrásból pótolni. A C-vitamin létfontosságú az egészséges immunműködéshez, fokozza az ellenállóképességet, segít leküzdeni a fáradtságot.



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

STÍLUS

1 / 630

PÉLDA-KÉP

1 / 258

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!