A Dr.Goleman féle érzelmi intelligencia
Az érzelmi intelligencia ugyanúgy személyiségünk része, mint az intellektus. Nem lebecsülendő érték, ugyanis míg egy munka megszerzéséhez főleg intelligenciánkat használjuk, addig megtartásához főképp az EQ-nkat. Daniel Goleman egyike volt az elsőknek, akik rájöttek, hogy a társas kapcsolatok kezelésének képessége fejleszthető, s kamatoztatható az élet számos területén. Lássuk, ő miben látja az EQ jelentőségét!
1995-ben, amikor megjelent Goleman Érzelmi intelligencia című nemzetközi best seller-e, egy globális mozgalom vette kezdetét, mely az EQ gyakorlati alkalmazását és tanítását tűzte ki célul mind a gazdaságban, mind az iskolákban és más közösségekben világ szerte.
Az American Express-től az Avon-ig sok vállalat, multicég, iskola, kórház, állami hivatal kezdte követni az EQ gyakorlatát. Az érzelmi intelligencia programjai új távlatokat nyitnak az általános iskola diákjaitól a hadsereg hivatalnokaiig mindenkinek.
Goleman szerint minden egy nyári napon kezdődött, amikor is két pszichológia professzor, John Mayer és Peter Salovey egy ház kifestése közben politikáról diskuráltak. Salovey (ma a Yale Collage igazgatója és a Yale pszichológia szakának professzora) és Mayer (a New Hampshire-i egyetem professzora) tudásról és érzelemről szóló kutatásaikról beszélgetvén kilyukadtak egy politikushoz. A következő kérdést tették fel: egy ilyen intelligens ember hogy tud ilyen hülyén cselekedni? Azt a következtetést vonták le, hogy ahhoz, hogy intelligens döntéseket hozzunk, több kell az egyszerű intellektusnál, amit a hagyományos IQ-val mérünk.
A beszélgetés eredményét Salovey és Mayer közzétették egy kevéssé ismert lapban – ez adta Goleman-nak az ötletet könyve megírásához. A végeredmény: a műből több mint 5 millió példány fogyott el és 30 nyelvre fordították le.
De mitől vált az EQ ilyen népszerűvé? Részben azért, mert segítséget nyújt az emberi interakciók komplexitásának megértéséhez, másrészt mert, aki a birtokában van, az részvéttel, empátiával és nagyobb tudással kezeli a dolgokat, és így jobb eredményeket ér el.
Goleman szerint az érzelmi intelligencia egyik legnagyobb előnye, hogy mindenkinek segít jobb döntéseket hozni. Ez a hatékonyság növelése miatt hatalmas érdeklődést vált ki a cégekből, és nélkülözhetetlen az oktatásban és a magánéletben is.
Az EQ és a cégek
Mi a közös az American Express, az Avon, a Shell, az Unilever, a Nestle, a Pfizer, a Lockheed, a Hilton, a Boeing, a Motorola és a Johnson & Johnson cégekben? Mindnyájan multicégek, melyek az érzelmi intelligencia segítségével próbálják javítani teljesítményüket.
Hozzászólás zárolva.