A gyermekkori elhízás ellen!
Az elhízás ijesztő mértékű terjedésének megfékezése egyre jobban az érdeklődés homlokterébe kerül. Különösen aggasztó az elhízottság terjedése a gyermekek körében. Hazánkban a Magyar Nemzeti Szívalapítvány indította el azt a kezdeményezést, mely az egészségtelen élelmiszerek gyermekeket célzó reklámozását korlátozná.
Az elhízás gyakorisága folyamatosan növekszik, a fejlett országokban a túlsúlyos és elhízott emberek aránya ötévente megduplázódik. Magyarországon a felnőtt lakosság 37%-a túlsúlyos, 23%-a elhízott. A közvetlen egészségügyi kiadások 6% írható az elhízottság rovására. Az egészségtelen étrend és az elhízás a szív és érrendszeri betegségek fontos kockázati tényezője.
Az egészségtelen ételek és italok gyermekeket célzó keresekedelmi kommunikációja
Megalapozott tény, hogy a hirdetés hatással van a gyermekek étel és italválasztására, vásárlási és fogyasztási szokásaira, mind a márkák mind a kategóriák szintjén, és ez független más faktoroktól.
A népegészségügyért aggódók úgy tartják, hogy az egészségtelen élelmiszerek és italok reklámozása, – azaz az olyan élelmiszerek és italok melyek magas zsír (különösen telített zsír) só vagy cukor és alacsony ásványianyag tartalommal bírnak – jelentős mértékben hozzájárul a rossz étkezési szokások kialakulásához, és a gyermekkori elhízáshoz.
Az Európai Parlament állásfoglalás-tervezetében a tagállamokat felhívja, hogy „ösztönözzék az audiovizuális médiaszolgáltatókat, hogy alakítsanak ki magatartási kódexet a hirdetést, szponzori közleményt vagy egészségtelen és nem megfelelő – nagy zsír-, cukor- és sótartalmú, illetve szeszesitalnak minősülő – élelmiszereket és italokat népszerűsítő reklámokat tartalmazó vagy ilyennel megszakított gyermekprogramokra vonatkozóan.”
A Magyar Nemzeti Szívalapítvány elismeri, hogy ez a jó irányba tett fontos lépés az egyes marketingmódszereknek a gyermekek étkezési szokásaira gyakorolt negatív hatásait ellensúlyozandó.
Aggodalmunkat fejezzük ki ugyanakkor az ilyen önkéntes szabályozások hatékonyságát illetően. Különösen, ha azok nem veszik figyelembe a különböző kereskedelmi kommunikációk összesített hatását a gyermekekre. Meggyőződésünk, hogy az egészségtelen ételek és italok kereskedelmi kommunikációját ezért csak 21 óra után szabad csak engedélyezni.
Szeretnénk továbbá felhívni a figyelmét az Egészségügyi Világszervezet 2006 szeptemberében elfogadott, a nem-fertőző betegségek megelőzésére vonatkozó stratégiájára; és a 2006 novemberében elfogadott Elhízás Elleni Chartájára. Mindkét, az európai egészségügyi miniszterek által ellenjegyzett dokumentum hangsúlyozza a szabályozási intézkedések kiemelt fontosságát az egészségtelen ételek és italok gyermekeket célzó kereskedelmi promóciója által okozott hatások csökkentése érdekében.
Hozzászólás zárolva.