A tehetséges, okos lányok I.rész
Már a XX. századforduló óta egyre inkább megjelenik a hivatást választó, dolgozó-nő képe. Ez kezdetben furcsa, majd egyre természetesebb jelenséggé, napjainkra önelvárássá vált. Ebben a folyamatban azonban jelentős változás, hogy nemcsak a munka, a kenyérkereset, az önállóság játszik már szerepet.
„…a való anyag teremtett minket
e szörnyű társadalom
öntőformáiba löttyintve
forrón és szilajon,
hogy helyt álljunk az emberiségért
az örök talajon.”
(József Attila)
A nők nemcsak az úgynevezett „hagyományos” női feladatkör társadalmasított változataiban vesznek részt: óvónő, tanítónő, védőnő, takarítónő szövőnő stb. stb., vagy a kifejezetten tehetséget igénylő területeket hódítják meg: énekesnő, táncosnő, stb. stb., hanem betörtek a társadalmi munkamegosztás szinte minden területére.
Mégis megfigyelhető egy világjelenség: a szakmai karrier csúcsait a nők nem érik el, igaz, nem is célozzák meg olyan mértékben, mint ezt a férfiak teszik. A gát nemcsak a verseny világában, a tradicionális értékeket képviselő – a nők offenzívájának ellenálló – világban keresendő csupán.
Az érvényesülés gátjának egyik oldala az érvényesülni vágyó és akaró nőben rejlik.
A nő és a karrier
A karrier szóhoz a mai napig is egy sor pejoratív mellékíz, sandaság kapcsolódik, holott. Holott a karrier, a karrierterv nem jelent, mert nem jelenthet mást, mint életcélt, élettervet és annak realizálását, illetve a realizálás lépéseit. Más akkor elkezdődik a karrierépítés, amikor az általános, majd a középiskolában jól tanul, majd képességeinek leginkább megfelelő felsőoktatási intézményt választ. Ott is jó eredményeket ér el, igyekszik a gyakorlati helyeken kapcsolatot építeni, hogy majd végzés után megfelelő helyen tudja tanulmányait a gyakorlatba átfordítani. Mindez így teljesen rendjén való. A család, a tágabb környezet, sőt maga a leány, az ifjú nő is egyetért mindevvel. Örömmel és büszkeséggel tölti el – joggal -, hogy ő kiemelkedő, jól teljesítő.
A lányos tulajdonságok és a teljesítmény
Természetes és nyilvánvaló, hogy az általános iskolától kezdve a lányok általában jobban teljesítenek, jobb a verbalizációs képességük, szorgalmasabbak, kitartóbbak és együttműködőbbek. Az osztály első három tanulója közül általában kettő a lány. Versenyeket nyernek, jól bírják az iramot, a nyerést és nem „omlanak” össze az átmeneti vesztességtől sem. Jó a közösségi együttműködésük, drukkolnak a másikért, segítőek. Egyszóval általában jó a lányok szociabilitása.
Hozzászólás zárolva.