A tehetséges, okos lányok I.rész
Már a XX. századforduló óta egyre inkább megjelenik a hivatást választó, dolgozó-nő képe. Ez kezdetben furcsa, majd egyre természetesebb jelenséggé, napjainkra önelvárássá vált. Ebben a folyamatban azonban jelentős változás, hogy nemcsak a munka, a kenyérkereset, az önállóság játszik már szerepet.
Általában elmondhatjuk azonban, hogy a lányok versenyszellemének és teljesítő kedvének más az alapvető mozgatója a fiúkéhoz viszonyítva. Mindkét nem tagjai között vannak, akik kiemelkedően valamiben jók. A lányok, ha jól tanulnak, szinte mindenben egyenletesen jól teljesítenek. Másképpen tanulnak, versenyeznek. Nemcsak ők maguk büszkék a teljesítményükre, de egyidejűleg elvárják, hogy őreájuk is büszke legyen az anyuka, az apuka, a tanárok, a barátnőjük. Egyszóval nem betörni akarnak a „teljesítmény világába”, hanem az csak egy lehetséges eszköz, hogy neki örüljenek. Ő az örömokozó. Inkább a szeretetért, a megbecsülésért, a dicséretért küzd, amelyet aztán nagy öntudattal begyűjt.
A fiúkat ezzel szemben, bizonyos életkor után, sokkal inkább az mozgatja, hogy megmutassa magát. Bebizonyítsa, hogy valamihez ért, valamiben kiváló, ér valamit. Őt az mozgatja, hogy bebizonyítsa a világnak, hogy megszületett, a világot felfedezni, meghódítani akarja. A saját öröme elsődlegesebb és csak járulékos, ha örömöt okoz.
Mindez a finom, motivációs különbség – mely a nemi szereptulajdonságok különbségén alapul – első ránézésre nem, vagy alig mutatkozik meg, sőt. Szinte érthetetlen, hogy míg egy lány aki pl. 5-re írta meg az év-végi felmérő dolgozatát, alig várja, hogy szüleinek, barátainak hírül adja a jó teljesítményét, addig a fiú, aki ugyancsak 5-re írta meg ugyanazt a dolgozatot, szinte úgy viselkedik, mintha nem történt volna semmi. Szinte „alkalmasint” mondja el a szüleinek, esetleg napok múlva. „Nem kérdeztétek” – mondja – , ha szemrehányást kap a késedelmes hírért .
A köznyelv ezt úgy intézi el, hogy a lányok dicsekvősök, hiúk és csacsogók, szemben a fiúkkal, férfiakkal, akik szégyenlősök, szemérmesek és kevesebbet beszélők.
Így is lehet mondani, de talán az ok még mélyebben fekszik, nevezetesen:
– a fiúk behatoló természete a világgal ütközni szerető helyzetekben erősödik. Tele vannak
Hozzászólás zárolva.